— Vi kommer ikke til å utfordre konklusjonene til Klageorganet for offentlige anskaffelser (Kofa). Det ser jeg ingen grunn til. Derimot overrasker boten på hele 450.000 kroner. Vi mener den er satt for høyt, og kommer til å argumentere for et lavere beløp, men hovedkonklusjonen utfordrer vi ikke, sier Skisland.

Dermed inntar han en helt annen holdning enn forrige regime i havna. Daværende havnedirektør Stein Haartveit og havnestyreleder Terje Frigstad utfordret både fiskeridepartement, kystverk og andre overordnede myndigheter i kampen mot Fjord Line. Dette er en av grunnene til at Kristiansand Havn har hatt formidable advokatutgifter de siste årene.

Det var torsdag det ble kjent at havna tapte saken om advokatanskaffelser i Kofa. Havna kjøpte i alt advokattjenester for 9,1 millioner kroner fra 2007, men er dømt for de 4,8 millionene de kjøpte tjenester av advokatfirmaet Kjær Da og Kvale & Co i forbindelse med Fjord Line-saken. Kofa har varslet et overtredelsesgebyr på 450.000 kroner.

Forberedt på bot

— Jeg er ikke overrasket over konklusjonen, jeg var forberedt på at dette kunne bli utfallet. Det er brukt store kostnader på advokater, hele ti ganger mer enn det som er grensen for anbud på 500.000 kroner, sier Skisland til Fædrelandsvennen, og plasserer ansvaret hos forgjengerne:

— Vi har ny havnedirektør og nytt havnestyre. Det er lett for meg å si at disse feilene ble begått før vår tid, men det er også riktig. Det nye havnestyret har sendt advokattjenester ut på anbud for lenge siden, sier han.

- Høyt konfliktnivå

Skisland er enig i at 9,1 millioner i advokatutgifter på drøyt fire år er kraftig kost. Han mener konfliktnivået i havna var altfor høyt i forrige periode, og at dette er en forklaring på utgiftene.

— Det nye styret ønsker å redusere konfliktnivået så mye som mulig, og jeg ser for meg at vi skal bruke minimalt med penger på advokatregninger. Imidlertid gjenstår en del i forbindelse med erstatningssaken fra Fjord Line, sier han.

Skisland er imidlertid noe overrasket over at Kristiansand Havn får kritikk av Kofa for å være lite samarbeidsvillige i prosessen.

— Akkurat det stusset jeg litt over, og jeg vet at de ansatte i havna også ble overrasket over det. Samtidig er det vanskelig å uttale seg om hvorvidt kritikken er berettiget eller ikke, siden dette skjedde da Stein Haartveit satt som havnedirektør, sier Skisland.

Tidligere havnedirektør Haartveit har ikke svart på våre gjentatte henvendelser, og har derfor ikke fått mulighet til å gi sin versjon av denne saken. Tidligere havnestyreleder, Terje Frigstad, sier dette om kritikken fra Skisland og kritikken fra Vidar Kleppe.

— Jeg har aldri pleid å kommentere Vidar Kleppes påstander, og gjør det heller ikke nå. Heller ikke Skislands påstander ønsker jeg å kommentere, sier Frigstad.