KRISTIANSAND: — Sørlandet skiller seg positivt ut i forhold til resten av landet gjennom å ha klart seg forholdsvis bra gjennom finanskrisen. Mye skyldes at næringslivet har vært flinke til å bygge klynger. I tillegg har universitetet gjort en del bra, men så stopper det litt opp ellers, sier Victor D. Norman. Han tok initiativ til Norges Handelshøyskoles kriseprogram som undersøker hvordan mer enn 5.000 norske bedrifter har klart seg gjennom finanskrisen. 525 av disse er undersøkt i et eget forskningsprosjekt på Sørlandet, gjennomført av Agderforskning.

Har ledet før

Rapporten viser at 11 av 12 undersøkte bransjer kom styrket ut av krisen, men forskerne avslørte også at landsdelen mangler et felles lederskap.

— Dette lederskapet er Kristiansand nødt til å ta. Ingen andre kan gjøre det, sier Norman, og legger til:

— De har gjort det før, og kan gjøre det igjen.

Forskerne mener at Agder fikk til mer på 90- og begynnelsen av 2000-tallet. De never fusjonen av kraftselskap som resulterte i Agder Energi, grunnlaget for motorvei mellom Grimstad og Kristiansand og at landsdelens høyskoler samlet seg og etter hvert ble et universitet.

— Gjennom denne perioden hadde Kristiansand lederrollen. Byen var i front med universitetsarbeidet, men var rause nok til å gi Grimstad en del. Kristiansand ledet også an da kraftselskapene slo seg sammen, noe som også har betydd enormt mye. Kristiansand kan ta denne rollen igjen. Per i dag har de den ikke, sier Norman.

Har forsøkt

Professoren ved Norges Handelshøyskole i Bergen er opprinnelig fra Risør. Han kjenner landsdelen også godt gjennom sitt arbeid.

— Vi valgte å se på Agder blant annet fordi de har prøvd så sterkt å få noe til, sier Norman.

I rapporten fra Agderforskning blir det pekt på at Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner er nærmest til å ha en regional lederrolle.

— All ære til dem for det, men det er storbyen som bør være motoren. Tar Kristiansand lederskapet, er det nærmest ubegrenset hva landsdelen kan få til, sier Norman.

Krangler

I rapporten nevnes også spenningene mellom Arendal og Kristiansand, en spenning som har uløst en rekke landsdelskrangler.

— Noe skal vi ha å underholde oss med. Jeg tror ikke det er verre enn mange andre steder, og det trenger ikke å være noe hinder for å få ting til sammen, sier Norman.

Han understreker igjen at landsdelen har klart seg bedre enn forventet.

— Det er et kjennetegn og en styrke for landsdelen at det private næringsliv drar mye av lasset, og at man klarer seg godt uten så sterk offentlig styring, sier Norman.