De forteller om en ny giv i Kvadraturen, og mener Julebyen var sterkt medvirkende. Fra venstre senterlederne Fredrik Hodne fra Lillemarkens, Svein Olav Birkeland fra Sandens, Camilla Strønstad fra Slottet og Harald Andersen, daglig leder for Kvadraturforeningen. De tre sentrene omsetter samlet for rundt 900 millioner kroner, nesten halvparten av totalen i sentrum. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: — Julehandelen var fantastisk, og den positive trenden har fortsatt inn i det nye året. Mens vi de siste årene har vært fornøyd med status quo, opplever vi nå en markant økning, forteller en oppglødd daglig leder Harald Andersen i Kvadraturforeningen.

Han er ikke den eneste som må rette på brillene når butikkene i byen nå presenterer sine salgstall for første del av 2012. Kjøpesentrene Sandens, Lillemarkens og Slottet har i januar og februar omsatt for nærmere 110 millioner kroner, en gjennomsnittlig økning på 12,4 prosent. De frittstående forretningene rapporterer ikke på samme måte, men har ifølge kvadratursjefen samme trenden.

Startet med Julebyen

Julebyen, som var et krafttak fra handelsstanden, gir nå saftig valuta for de fire-fem millionene den kostet i investering. Den ga både kjøpmenn og kunder en aha-opplevelse, mener senterlederne i Kvadraturen.

— Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra mange kunder, som sier de har fått øynene opp for Kvadraturen igjen. Julebyen har absolutt bidratt til det, mener senterleder Svein Olav Birkeland ved Sandens.Det skjer en bransjeendring i Kvadraturen, som ellers i landet. Mens så som spill-, sports- og fotobutikker bukker under for netthandel eller store konkurrenter i Sørlandsparken, blir sentrumshandelen stadig mer konsentrert om sko, klær og nisjebutikker.

Kjøpesentrene, som står for nesten halve omsetningen i byen, blankpusser profilen. Sandens skifter nå ut leietakere og ønsker å være "motehuset i Markens".

— Kjøpesenteret er ikke kjempestort, så vi må være virkelig gode på noe, ikke ha litt av alt, forklarer Birkeland.

Lillemarkens har lykkes med Lilletorvet, en klynge forretninger ved siden av Vinmonopolet i første etasje, som satser på kortreiste matvarer.

— Denne satsingen drar opp handelen i de andre butikkene i senteret, beretter fungerende senterleder Fredrik Hodne.

Sandens og Lillemarkens omsatte i fjor for 307 og 318 millioner. Etter julehandelen oppga 57 av 130 butikker i byen en vekst på over ti prosent.

Satser millioner

Etter noen års stagnasjon har gårdeiere og butikkeiere skjønt at de må ta grep. Hver siste helg i måneden arrangeres bydager, og sist høst ble langåpent på torsdager gjeninnført.

Dette bidrar til at handelsmønsteret endres. Stadig mer av handelen flytter seg mot helgen, med en desidert topp på lørdagen.

Som Fædrelandsvennen tidligere har omtalt skal tre kvartaler av gågata nå renoveres for 18 millioner kroner. Det blir varmekabler, nytt dekke, benker og trær. Kommunen betaler 75 prosent av investeringen, gårdeierne resten.

— Det vil pågå arbeid på kun 10–20 meter av gangen, og fra mai og ut august blir det ingen graving. Så dette vil knapt kundene registrere, mener Harald Andersen.

Fra Sørlandssenteret får Fædrelandsvennen opplyst at omsetningen i januar og februar var på 215 millioner kroner – en økning på 1,8 prosent, noe senterlederen sier seg tilfreds med.