KVINESDAL: — Det er positivt at Fylkestinget sier at det blir enfastlandsforbindelse, men det er negativt at de vil bruke to år påå utrede to alternativer. Jeg tror nok at folk på Hidra er skuffetover at det tar så lang tid. Men dersom Hidra får en rørbro medmulighet for gang- og sykkelvei, vil det bli mye bedre enn en lang,undersjøisk tunnel, sier Flekkefjord-ordfører Jan Sigbjørnsen (H).

Fylkestinget gikk onsdag inn for fellesforslaget fra KrF, H, Frp og V om å vurdere Hidra landfastforbindelsen bygd som rørbro, som ledd i prosjektet Ferjefri E 39 Kristiansand – Trondheim.

Samtidig ble det vedtatt at det nåværende prosjektet for landfast forbindelse til Hidra utsettes, i påvente av avklaring om rørbroprosjektet. Dersom rørbroprosjektet ikke kan realiseres, åpnes det for

— Dette er en stor og vanskelig sak der engasjementet er høyt og bærer preg av ønske om gjennomføring. Partigrupper har brukt mye tid, henvendelsene har vært mange, og vilje til å finne løsning stor. I juli 2012 behandlet vi saken sist. Da ble historikken gjennomgått. I mer enn 40 år har det vært jobbet med dette, sa Sally Vennesland under debatten, ifølge avisen Agder.Arbeiderpartiet og Senterpartiet advarer mot utsettelse fordi en «parkering» betyr at ingenting er klart til byggestart dersom det ikke blir noen rørbro.

— Går prosjektet med Hidratunnelen i dvale kan det bli vanskelig, og det vil ta lang tid å vekke det opp igjen, sier Sigmund Oksefjell (Sp) til Agder.