KRISTIANSAND/SØGNE: — Det er litt rart at ikke 110-sentralen ringte og ba oss bistå, sier Sven Arild Evertsen på redningsskøyta "Kaptein Egil J. Nygaard", som lå til kai i Kristiansand.

— Vi har ei portabel brannpumpe, og to kanoner på dekk. Jeg skal ikke si at vi kunne klart å slukke brannen, men vi kunne bistått, og vi kunne kjørt utstyr ut, sier båtfører Sven Arild Evertsen i Kristiansand sjøredningskorps.

I konstant beredskap

Han lå til kai med redningsskøyta "Kaptein Egil J. Nygaard" i Kristiansand da brannen på Vilhelm Krags eiendom "Havbukta" i Ny-Helelsund brøt ut, og ble meldt. Evertsen leste om brannen på fvn.no.

— Vi er jo i beredskap 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Vi har én båt i Kristiansand, og én i Mandal. Vår oppgave er primært sjøslukking, ikke på land, men når det brenner på ei øy i skjærgården, er det litt rart at 110 ikke ringte og ba oss bistå. Korpsbåtene kunne vært der litt kjapt, men vi kunne også tilkalt de større skøytene som har lenger rekkevidde på kanonene, sier Evertsen.

Han førte skøyta "Kaptein Egil J. Nygaard" forbi brannstedet torsdag ettermiddag, på eget initiativ, og spurte om de kunne bistå, men det var det ikke behov for da.

Verktøy for beredskapen

— Vi ønsker ikke å blande oss opp i andre etaters arbeid, men vi er tilgjengelige, vi er hurtiggående, og vil gjerne brukes. Det er det vi er til for, framholder Evertsen, som håper hans kritikk kan brukes konstruktivt.

— Vi jobber med å få Kristiansand kommune til å involvere oss i sin beredskapsplan, på nasjonalt nivå skjer det også ting på det området. Vi vil ikke ta jobben i fra noen, men være et verktøy for beredskapen.

— Hvorfor ble dere ikke bedt om å bistå, tror du?

— Jeg tror rett og slett det er mangel på ressursplanlegg og beredskap langs kysten. Det er ikke sikkert de tenker på at vi er der. Hovedredningssentralen har en annen måte å jobbe på, der står vi oppført, og blir brukt, framholder Evertsen.

— Hvor raskt kunne dere vært på brannstedet?

— Vi har en maks responstid på en halv time. Hvis vi hadde fått beskjed klokka to, regnet jeg vi kunne vært der før klokka 15, senest, sier Evertsen.

Avviser kritikken

Vidar Ekse, vakthavende brannsjef ved Kristiansandsregionen brann- og redning, avviser kritikken.

— Stasjonen i Søgne var utrolig raskt ute, de hadde båt på tilhenger i beredskap. Det som er interessant her, er at de har trent spesielt med tanke på Ny hellesund, og alt de trente på klaffet, sier Ekse.

— Var det aktuelt å be redningsskøyta om hjelp?

— Nei, jeg vurderte at vi hadde nok båtressurser med brannbåten, og den til kommunens skjærgårdstjeneste, som var i området allerede. Hvis ikke vi hadde hatt den, ville jeg rekvirert redningsskøyta og brannbåten fra Kristiansand. Vi hadde også en taxibåt i Søgne i beredskap. Det var ikke mangel på båtressurser, eller utstyr. Vi hadde tre brannpumper, nok mannskap og mer enn nok slukkevann, framholder Ekse.

Han er helt enig med Evertsen i at redningsskøyta er en viktig ressurs:

— Jeg er enig i vurderingen, de er absolutt en viktig ressurs. Men i dette tilfellet var det altså ikke bruk for den, sier Ekse.