KRISTIANSAND: — Dette er et initiativ der vi slår et slag for bussen og kollektivtrafikken, slik at situasjonen blir bedre for pendlerne, sier David Kobbevik, styremedlem i Naturvernforbundet i Søgne.

I et brev som har gått til blant andre politikerne i Kristiansand, Fjord Line, Color Line og havnestyret, ber de om at rederiene forandrer rutetidene sine. I dag kommer Superspeed inn kl 15.30 og møter køen ut fra Kristiansand.

Resultatet er kø. Naturvernforbundet mener det fører til at kollektivtilbudet blir mindre attraktivt og at rushtidsavgiften får begrenset effekt på køene.

— Det forundrer oss at man godtar at ferjene kommer og drar midt i rushtiden da det er størst problemer i trafikken og da det lettest korker seg.

Kjent problem

Ifølge havnedirektør Halvard Aglen har problemene med kø vært diskutert i havna, men de har ikke prøvd å få verken Color Line eller Fjord Line til å forandre seilingstider av den grunn.

De presser i stedet på for å få til en raskere utbygging av E 39 ut av Kristiansand og en tilknytning mellom ferjehavn og motorvei som gir mindre kø enn i dag. Det har ikke vært aktuelt å be rederiene forandre seilingstider.

— Jeg skjønner at folk kan mene noe om det. Men i denne sammenheng er det markedet som styrer. Ferjetidene er en del av et større logistikksystem, og når de ønsker disse avgangene, mener vi ikke så mye om det, sier Aglen.

Det er havna som til syvende og sist fastsetter seilingstidene, men ifølge Aglen er det utelukket å overprøve rederiene.

— Det vil nesten være slik at det er i strid med havn- og farvannsloven. Har vi kapasitet til å ta imot, har vi også plikt. Problemet er heller ikke ferjene, men manglende kapasitet på veisystemene. Der ligger også løsningen, sier Aglen.

Løsning

Naturvernforbundet mener at nye seilingstider i kombinasjon med rushtidsavgift vil kunne redusere køene betydelig. Leder i havnestyret, Jan Oddvar Skisland (Ap), har sans for innspillet.

— Det er et interessant innspill. Til nå har ferjeselskapene stort sett kunne velge selv. Det er det man har tatt hensyn til. Det er mulig det er aktuelt å gå i en dialog om det er fornuftig å gjøre noe med seilingstidene. Det er heller ikke i deres interesse å styre kundene ut i verste rushet, sier Skisland.

Han understreker også at det er uaktuelt å overprøve selskapene.

— Dette må gjøres i en dialog med selskapene. Nå gjøres det et arbeid i havna for å bli kvitt køen inne på området, men på grunn av trafikken ut av byen, blir det likevel kø.

Lite aktuelt

Dermed blir det opp til ferjeselskapene om de vil akseptere nye rutetider.

— Dette med endring av rutetider er kjempekomplisert. Det henger sammen med markedet og forholdene på begge sider av Skagerrak, sier Helge Otto Mathisen, kommunikasjonssjef i Color Line.

Han torpederer planene fra Naturvernforbundet.

— Det er utenkelig å lage en rutetid slik at det ikke skaper kø på vei. Det er tilrettelegging som skal løse dette. Vi gjør et samfunnsoppdrag og en forutsetning er at folk og gods skal komme raskt ut på en vei. Så dette blir å snu problemet på hodet.

— Så det er heller ikke aktuelt som et midlertidig tiltak fram til veien blir bedre?

— Nei, endring av rutetider gjør man ikke bare over natten.