FLY FRA LISTA: Svein Halle i Hamre Vel forteller beboere plages av nattearbeidene på Kjevik. Var et opp til ham, kunne arbeidene vært gjort på dagen - og flyene gått fra Lista.

KRISTIANSAND: Arbeidene på og rundt Kristiansand lufthavn Kjevik er omfattende, og de vil ta tid: Mellom februar og oktober skal blant annet elva og fjorden mudres og fylles. Deretter begynner arbeidene med å legge kabler til nytt lysanlegg langs rullebanen.

— Dette skal holde på i ni måneder, sukker Svein Halle på vegne av Hamre Vel.

Han forteller om uringen fra store dumpere som tømmer steinmasse ut i vannet, og ryggevarslerne som pipende ødelegger nattesøvnen for de vel 800 beboerne i Moneheia – der Halle selv bor.

— Når du våkner av en sånn lyd, er det ikke lett å sovne igjen. Ryggelyden skulle skrus av. Men det har ikke skjedd, sier han.

Ønsker flyene bort

Frem til nå har arbeidene foregått dels på dagen, dels nattestid. I fortsettelsen vil flysikkerhetshensyn gjøre at alt nesten utelukkende skjer om natta. Svein Halle ser på ingen måte frem til dét. Styret i velforeningen har drøftet støyproblemene, og Halle har et nå forslag til flyplassledelsen på Kjevik: la flyene gå fra Lista i stedet.

— Da vil arbeidene kunne flyttes til dagtid. Og vi vil få bedre nattesøvn. Faktisk vil vi ikke få bråk om natta i det hele tatt, sier 73-åringen.

Han begrunner forslaget med at det er gjort før. For en tid tilbake ble det lagt ny asfalt på Kjevik-rullebanen. Flygningene fra Kristiansand ble i en overgangsperiode flyttet til lufthavnen vest i fylket.

- Hva tror du Kjevik-passasjerene vil mene om å reise til Lista for å nå flyet?

— De må finne seg i det. De fant seg i det før, da rullebanen ble asfaltert.

Han mener at også Gullknapp-flyplassen i Froland vil kunne ta seg av noe Kjevik-trafikk, slik som de propelldrevne Widerøe-flyene.

Avviser fly-flytting

Overfor fvn.no avviser lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik umiddelbart forslaget:

— Lista er ikke en flyplass lenger. Det går ikke. Vi har trukket ut teknisk utstyr, og bemanningen i tårnet. I dag brukes den som en landingsplass, med sterke begrensninger.

— Og Gullknapp?

  • De må finne seg i det. De fant seg i det før, da rullebanen ble asfaltert.

Langeland humrer et øyeblikk:

— Nå vet jeg ikke helt hvordan ståa er. Men Gullknapp er en asfaltstripe i skogen.

Han tilføyer at det "er lenge siden" flygninger kunne flyttes til Lista: situasjonen var en annen, trafikkbildet et annet. Og Lista var en operativ flyplass.

- Tar støyproblemer på alvor

På den annen side erkjenner lufthavnsjefen støyproblematikken med anleggsarbeidet:

— Det er klart, velforeningen fremfører synspunkter som vi tar på alvor. Jeg skal ha et møte med blant andre Halle i dag. Der skal vi prøve å gi et mer oppdatert bilde av arbeidene og hvordan de vil flytte seg over flyplassen. Nødvendigvis vil lydbildet endre seg når arbeidene går fra elva og fjorden til rullebanen.

Ellers, sier Langeland, har ikke varsling av Moneheia-beboerne blitt prioritert. Området ligger for langt unna støysonene flyplassledelsen opererer med. Varslingene er primært sendt ut til naboene nord, nordvest og nordøst for Kjevik.

— Moneheia er ikke utsatt for den verste støyen. "Alle" vil høre det skjer noe her. Men det er ikke med dét sagt at lyden er over støygrensene vi opererer med, uttaler han.

Langeland opplyser at det fremover skal settes opp støymålere for å etterse at lydnyvået fra Kjevik-arbeidene stemmer med beregningen.

- Hvordan synes du kommunikasjonen med velforeningen har vært?

Tidligere hadde vi en god kommunikasjon. Jeg håper vi klare å samarbeide godt om dette. Og jeg tar gjerne mot innspill på hva kunne gjort bedre, sier Langeland.