Togtilbudet blir bedre for de fleste, men dårligere for noen, innrømmer prosjektlederen. Endringene i stasjonsstrukturen, som dette også kalles, omfatter stort sett små holdeplasser med svært få reisende og lav standard.
— Moderne sikkerhetskrav til lengde og høyde gjør at mange plattformer må bygges på nytt. I tillegg må noen stasjoner legges ned for å kunne innføre ny grunnrute for togene, sier prosjektleder Øyvind Rørslett.
Det er dyrt å bygge nytt, derfor mener Jernbaneverket det er naturlig å vurdere nedleggelser av de små stasjonene.
— Mange stopp på en toglinje gir lang reisetid, og toget taper til bil og ekspressbuss. Skal jernbanen ta sin andel av trafikkveksten, trengs et mer markedsrettet stoppmønster. Forslaget om nedleggelser er et skritt i den retningen. Å skape et best mulig togtilbud for flest mulig innebærer også et dårligere tilbud til noen, sier Rørslett.
Disse stasjonene er foreslått nedlagt:
Sørlandsbanen:
Steinberg
Skollenborg
Breland
Østfoldbanen, østre linje:
Drømtorp
Langli
Langnes
Askim Næringspark
Slitu
Kongsvingerbanen:
Seterstøa
Disenå
Sander
Galterud
Spikkestadbanen:
Åsåker
Hallenskog
Vossenbanen:
Takvam
Bogegrend
Jørnevik
Seimsgrend
Begensbanen:
Gjerdåker
Volli
Eggjareid
Vieren
Flåmsbana:
Dalsbotn
Kårdal
Rørosbanen:
Bellingmo
Reitan
Dovrebanen:
Ler
Nordlandsbanen:
Jørstad
Harran
Svenningdal
Ofotbanen:
Straumsnes