Togtilbudet blir bedre for de fleste, men dårligere for noen, innrømmer prosjektlederen. Endringene i stasjonsstrukturen, som dette også kalles, omfatter stort sett små holdeplasser med svært få reisende og lav standard.

— Moderne sikkerhetskrav til lengde og høyde gjør at mange plattformer må bygges på nytt. I tillegg må noen stasjoner legges ned for å kunne innføre ny grunnrute for togene, sier prosjektleder Øyvind Rørslett.

Det er dyrt å bygge nytt, derfor mener Jernbaneverket det er naturlig å vurdere nedleggelser av de små stasjonene.

— Mange stopp på en toglinje gir lang reisetid, og toget taper til bil og ekspressbuss. Skal jernbanen ta sin andel av trafikkveksten, trengs et mer markedsrettet stoppmønster. Forslaget om nedleggelser er et skritt i den retningen. Å skape et best mulig togtilbud for flest mulig innebærer også et dårligere tilbud til noen, sier Rørslett.

Disse stasjonene er foreslått nedlagt:

Sørlandsbanen:

  • Steinberg

  • Skollenborg

  • Breland

Østfoldbanen, østre linje:

  • Drømtorp

  • Langli

  • Langnes

  • Askim Næringspark

  • Slitu

Kongsvingerbanen:

  • Seterstøa

  • Disenå

  • Sander

  • Galterud

Spikkestadbanen:

  • Åsåker

  • Hallenskog

Vossenbanen:

  • Takvam

  • Bogegrend

  • Jørnevik

  • Seimsgrend

Begensbanen:

  • Gjerdåker

  • Volli

  • Eggjareid

  • Vieren

Flåmsbana:

  • Dalsbotn

  • Kårdal

Rørosbanen:

  • Bellingmo

  • Reitan

Dovrebanen:

  • Ler

Nordlandsbanen:

  • Jørstad

  • Harran

  • Svenningdal

Ofotbanen:

  • Straumsnes