OSLO: For et par uker siden la etatene fram sine forslag til NTP for perioden 2014 til 2023. I disse forslagene ligger det an til at de store prosjektene på E 18, E 39 og rv 9 blir realisert hvis regjeringen og Stortinget øker rammen til samferdselsformål med 45 prosent.

Blir ikke bevilgningene økt med en slik ramme er det svært få prosjekter på Sørlandet som ligger an til komme med i kommende NTP. — Vi må ha fokus på at dette kan skje, og ha en strategi på hva som skjer da, sier Dagrun Eriksen.

Stortingspolitikerne kan fortelle at det i etterkant av NTP-forslaget har vært et enormt trykke fra alle distrikter i Norge i forhold til prosjekter som ikke er med. - Det betyr at det er viktig å holde trykk på Sørlandets prosjekter og informere godt om dem i Oslo, sier Dagrun Eriksen (KrF), Kari Henriksen (Ap) og Peter Gitmark (H).

Leder i vegaksjonen, Bjørgulv Sverdrup Lund (H), fylkesordfører i Aust-Agder og nestleder Torild Runden (Ap) fra Vest-Agder mener det svært viktig at man nå samarbeider tett med det politiske miljø framover. Så møtet med Agderbeken er kun ett av mange i det kommende året, før den endelige NTP spikres i Stortinget.