LILLESAND: I stedet for forslaget fra administrasjonen, som kommunalutvalget hadde gått inn for, ble det oppslutning om et forslag fra Nils Bjelland (V). Hovedintensjonen er den samme, men Bjellands forslag streker under betydningen av at en delfinansiering med bompenger skal forsere E 18-utbyggingen, slik at denne kan påbegynnes tidlig i neste planperiode.En formulering om at det vil være naturlig å søke en delfinansiering med bompenger fra Kristiansand, falt med Bjellands forslag ut. I stedet heter det at Lillesand kommune beklager at vegkontorene i Aust— og Vest-Agder ikke legger fram en samlet utredning om saken. Ordfører Kristian Sundtoft, som har slått til lyd for bompenger fra Kristiansand, mener intensjonen i vedtaket er den samme. En Kristiansands-medvirkning ble ikke noe tema i debatten.Politikerne hadde ingen anmerkninger til stedsvalgene som er foreslått, på Østerlød i Grimstad og i Gjerstad. Kommunen vil imidlertid peke på at det kostbare trasévalget gjennom Lillesand er et resultat av de valg Kristiansand kommune har foretatt mot fylkesgrensen - og altså mot Lillesand.Politikerne setter som forutsetning at finansieringspakken planlegges slik at alternativene med tunnel ved Norton og tunneler i Kaldvell-området kan gjennomføres.Den eneste som stemte mot bompengene, var Gunnar Øhra (Frp). Han kunne ikke med sin beste vilje gå inn for at offentlig veibygging skulle skje ved hjelp av «grindegutter». Han ønsket en utsettelse for å invitere til et stort, offentlig møte, men fikk bare sin egen stemme på dette.- Jeg har snakket med Kåre Jortveit i UP. Han sier trafikken på E 18 nå er så tett at en ulykke ofte fører med seg en tilleggsulykke. Veien er farlig, sa Bjelland.- Skal vi få til en skikkelig finansiering av ny E 18, må et samlet Agder stå bak. Dette opplegget i Aust-Agder har jeg ikke tro på, men samtidig ønsker jeg ikke å gå i mot, sa ordfører Kristian Sundtoft (Uavh.) Han pekte på at den pakken som nå presenteres, verken innebærer tunneler på Kaldvell eller fire felts vei.Geir Ulf Gauslaa (SV) nevnte at bompengene også skal finansiere knutepunkt på Brokelandsheia og gang- og sykkelveier.- Dette gjør det lettere å gå inn for bompenger. For disse tiltakene vil være med og dempe trafikken på den nye E 18, mente han.- Ulykkestallene i vår kommune er store. Og det skulle ikke forundre meg om trafikken mellom Lillesand og Kristiansand er like stor som forbi Arendal. Bompenger er en nødvendighet, sa Jens Karl Risvand (Sp). - Vi må gå inn for bom! Dermed viser vi vilje til å være med på et spleiselag for å få en anstendig stamvei gjennom landsdelen, sa Åge Torbergsen (H). Og slik ble det. (May 28 1999 9:01)