KRISTIANSAND: På Strømsheia samarbeider det kommunale Kristiansand Næringsselskap (Knas) med det private selskapet Scale Eiendom om å etablere rundt 2000 kontorplasser.

Direktør i Knas, Jan Omli Larsen, bekrefter at Nov har fått tilbud om å etablere seg her.

— Som et av flere områder, er de også tilbudt dette. De har også fått tilbud fra andre aktører i byen, sier Larsen.

Dialog

Larsen vil ikke si noe om hvilke andre områder NOV har blitt tilbudt fra Knas.

— Vi har hatt dialog med dem om forskjellige konsepter. Det har blant annet dreid seg om de skal samlokaliseres eller ikke. Men jeg vil ikke gå inn på detaljene.

Det kommunale næringsselskapet betrakter NOV som en kunde. Men vel å merke en ganske viktig kunde.

StromsheiaNatt.jpg Foto: RAMBØLL

— Hva synes du om at de sa nei til Strømsheia? - Vi synes vårt alternativ er bra. Men vi kjenner ikke til alle alternativene de har sett på, eller kriteriene de bruker når de skal velge tomt. Vi må respektere bedriftens valg, sier Omli Larsen.

Vil bli

National Oilwell Varco har 2000 ansatte i Kristiansand og vil flytte til et nytt kontorbygg som Ivar Mjåland og Rune Torsøe ønsker å sette opp på Støodden. Sammen eier de selskapet Støodden Utvikling.

Plasseringen har ført til reaksjoner blant innbyggerne som mener bygget blir for dominerende og trafikkbelastningen for stor. De spør seg hvorfor ikke kommunen prøver å legge til rette for at bedriften får etablere seg nærmere E 18 og metroaksen, der både Lauvåsen og Strømsheia ligger.

— Når kommunen får en slik sak på bordet, bør de ha en framoverlent holdning og tenke på om de har noe å tilby, sier Odd-Jone Linnebo, leder av Søm og Fuglevika Vel.

Ledelsen i NOV vil ikke si noe om hvorfor de ikke har valgt noen av de andre alternativene som har vært oppe.

— Vi har kjørt en omfattende prosess og vurdert flere områder. Men når Støodden er et alternativ, ønsker vi å etablere oss i området der vi allerede har vår virksomhet i dag, sier Tor Henning Ramfjord, direktør i NOV.

Lauvåsen

I tillegg til Strømsheia, har NOV også interessert seg for Lauvåsen som Kruse Smith bygger ut. Det bekrefter Kruse Smith Eiendom i Kristiansand.

Leder i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), vet at selskapet har fått tilbud andre steder.

— Det har vært presentert ulike alternativer for ledelsen, men de har vært tydelige på at Korsvik er det området de ønsker å være, sier Skaara.

- Er det ikke bedre for kommunen om slike etableringer skjer ved metroaksen og langs hovedveiene?

— Området på Korsvik er regulert som næring. Vel å merke som sjørettet næring, men det er et næringsområde, sier Skaara og legger til at aksen der metrobussene går fint kan utvides.

Hun presiserer også at byutviklingsstyret ennå ikke har vedtatt at bygget kan reises. Saken er nå sendt ut på høring.