LINDESNES: — Regionen må ha en helhetlig plan for E 39-trasé. Slik det er i dag er kommunene ikke enige innad, og dette forsinker prosessen. Enkelte kommuner har fortsatt tre ulike alternativer til trasé, og det er uholdbart, mener leder av samferdselsutvalget i Vest-Agder, Kåre Glomsaker (Frp).

Han mener det er riktig å overlate valg av E 39-trasé til Statens vegvesen, og i stedet la kommunene være høringsinstans. Utvalgslederen er klar på at det er vanskeligere å få bevilgninger uten en regionplan alle kan enes om.

Tverrpolitisk enighet

— Det er bred politisk enighet mellom Vest-Agder og Rogaland at vi skal ha firefeltsvei gjennom de to fylkene, fra Søgne til Ålgård. Da må vi ha konkrete planer som vi kan presentere, det nytter ikke lenger å si at vi ikke er enige om hvor den nye veien skal gå. Da får vi verken penger eller ny vei, sier Glomsaker.

Han er frustrert over måten E 39 blir bygget ut på, og trekker fram den fire kilometer lange, nybygde parsellen mellom Fardal og Osestad i Lindesnes kommune.

— Her er det laget en trefeltsvei, og ikke tilrettelagt for en fjerde. Får vi penger over nasjonal transportplan, betyr det at det kan bygges firefeltsvei fra Lindeli i Søgne til Livold i Lindesnes, et strekk på 3,5 mil. Fra Livold vil det bli tofeltsvei med forbikjøringsfelt før veien går over i trefeltsvei ved nevnte Fardal. Et lappverk, spør du meg, sier Glomsaker.

Han fortviler over et lite fremtidsrettet veinett, og selv om han synes parsellen i Lindesnes er flott nok, er det ikke godt nok.

— Blant annet er det bygget ei bro til 11-12 millioner kroner over veien. Betyr det at vi skal rive denne for å lage firefeltsvei, eller blir det kun tre felt på dette strekket? Vi må ha mer helhetlige planer, ellers blir det meningsløst, sier Glomsaker.

Møtefrie veier

I utgangspunktet kan ny E 39 stå klar i løpet av en tiårsperiode. Glomsaker mener fylket bør gjøre det de kan for å få ned planleggingstiden, og dette er også et tilbakevendende tema fra samferdselsminister og veidirektør.

— Min personlige oppfatning er at vi må fjerne alle disse bremseklossene i systemet, og heller kjempe sammen for økte bevilgninger. Det aller viktigste i denne debatten er sikkerhet, vi ønsker alle at våre barn og barnebarn skal ferdes på møtefrie veier. Men før det må vi vite hvor veien skal gå, sier Glomsaker.

Tror på samarbeid

Mandalsordfører Tore Askildsen (KrF) mener problemstillingen Glomsaker reiser ikke lenger er reell.

— Kommunene, fylkeskommune og Statens vegvesen har et godt samarbeid, og jeg har tro på at vi klarer å løse dette på en rask og god måte sammen. Lokalt selvstyre er viktig, og det skal mye til for at kommunen gir fra seg denne makten. Jeg ser poenget med å få fortgang i saken, men samarbeidet fungerer nå så godt at det ikke vil være nødvendig å overlate trasévalg til veivesenet alene, sier Askildsen.

Jakter mer effektiv planprosess

Regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen region Sør sier at det er et godt samarbeid mellom kommunene og Statens vegvesen rundt trasévalg av fremtidig E 39. — Vi forholder oss til kommunene, og opplever at vi blir tidlig involvert i prosessene. Samtidig er vi alltid på jakt etter måter å effektivisere planprosessene på, uten at jeg vil være konkret på hvordan dette skal gjøres, sier Davik og legger til at en arbeidsgruppe nylig har gitt en anbefaling til samferdselsdepartementet der forslagene danner grunnlag for konkretisering og videre oppfølging i både stat og kommunesektor.

Han synes det er vanskelig å svare på om interne stridigheter i kommunene har forsinket planarbeidet, fordi man ikke vet hvilke utfordringer eller forsinkelser som kunne dukket opp om veivesenet hadde gjort jobben. I dag er det rundt tusen prosjekter i region sør, og det er få av disse som får en nevneverdig forsinkelse på grunn av uenighet i lokale planprosesser.

— I NTP-en var vi klare på at det er viktig å ha smidige planprosesser og forutsigbarhet i bevilgninger. Jeg tror vi vil se at deler av ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger vil være klar i løpet av en tiårsperiode. Det er viktig å fremholde at vi ønsker en god standard på veinettet, og at vi har fokus på møtefri vei, sier Davik.

Åpen for forslaget

Ordfører i Lindesnes, Janne Fardal Kristoffersen (H), sier hun ser poenget til Glomsaker, og selv om det sitter langt inne, er hun åpen for å gi fra seg kommunal makt til Statens vegvesen.

— E 39 er ekstremt viktig for Sørlandet. Hvis det viser seg, og det har vi erfaringer med fra egen kommune, at planarbeidet er både vanskelig og trekker ut i tid, da er jeg positiv til det som kan bidra til å få fortgang i utbyggingen. Selv om det betyr å gi fra seg lokal selvstyrerett, sier Kristoffersen.

Hun fremhever at det ikke er tvil om at det er krevende for lokalpolitikerne å fremme gode løsninger, og samtidig komme i skvis mellom samfunnsinteresser på den ene siden, og innbyggernes og kommunens beste på den andre.

— I mange kommuner har det vært vanskelig å bli enig om en trasé, og det har vi sett i egen kommune også. Derfor er jeg til dels enig i Glomsakers betraktninger. Men så må jeg understreke at dette er den eneste saken der jeg kan gå med på å gi fra meg makt. Mitt grunnsyn er at makta skal ligge lokalt, og generelt synes jeg kommunene har for liten myndighet, sier ordføreren.