KRISTIANSAND: 23. august er det offisiell åpning av nye kollektivfelt mellom Rige og Fidjemoen. Det er bygget 1350 meter vestgående retning og 300 meter østover på E 39.

INN I KØEN IGJEN: Ved bensinstasjonen på Fidje er det slutt på kollektivfeltet og bussen må inn i køen igjen som er der i morgenrushet inn mot Kristiansand. Foto: Frode Lindblom

— Det vil hjelpe noe, og bussen vil kunne snike seg inn i køen igjen. Men det er ikke tvil om at kollektivfeltene er for korte. Jeg tror på ingen måte det som er gjort vil redusere køene, selv om målet er å få flere over på buss. Da må frekvensen opp, sier Johnny Greibesland (Sp), ordfører i Songdalen.

- Mangler helhet

— Du må ta hele veien fra Songdalen grense til Kristiansand om man skal få en effekt. Nå blir det bare klatting, litt her og litt der. Jeg har kjempeproblemer med å forstå hvordan det skal bli bedre flyt i trafikken på

INN I KØEN IGJEN: Ved bensinstasjonen på Fidje er det slutt på kollektivfeltet og bussen må inn i køen igjen som er der i morgenrushet inn mot Kristiansand. Foto: Frode Lindblom

E 39, sier Søgne-ordfører Åse R. Severinsen (H).

Hun tror køproblematikken vil fortsette i morgen— og ettermiddagsrushet, inntil det tenkes helhetlig mellom Kristiansand og Søgne. Europaveien har i dag en døgntrafikk på 25.000 kjøretøy. Det er langt over kravet til en firefeltsvei.

Veivesenet: - Hjelper ikke bilistene

Med de nye kollektivfeltene må bussen kjøre slalåm på europaveien, ut og inn av køen.

Greibesland mener fremkommeligheten avhenger om flere velger buss fremfor bil til jobb.

Grunde Dalen i Statens vegvesen er byggeleder for det avsluttende arbeidet på E 39. Hva tenker han?

MERKELIG LØSNING: Inn til Kristiansand må bussen inn i den vanlige trafikken igjen, fordi kollektivfeltet rett før rundkjøringen ved Kartheia plutselig avsluttes. Foto: Frode Lindblom

— De nye kollektivfeltene vil hjelpe for bussen, men ikke bilistene, sier Dalen.- Kollektivfeltene er ikke sammenhengende?

Salamanderdam

— Ideelt sett burde det vært et sammenhengende felt fra byen og mot Songdalen og Søgne. Det er en smal korridor vi har bygget. Vi måtte også ta hensyn til en salamanderdam og bygget støyskjerm for denne før avkjøringen til Hellemyr, forteller byggelederen.

Miljøvernsjef i Kristiansand, Øystein Holvik, er leder av ATP-sekreteriatet i kommunen. Areal- og transportutvalget ser hele Kristiansandsregionen under ett i veiplanlegging.

Han er sikker på at de nye kollektivfeltene vil hjelpe for bussen.

— Kollektivfeltene er ikke fullstendige, men det er lange strekninger. Det vil hjelpe veldig, mener en ferierende Holvik.

Dyrere bom i rushet

I september innføres tidsdifferensierte bompenger. Det betyr at bompasseringer i rushtiden blir merkbart dyrere.

Holvik tror tiltaket vil tvinge flere til å velge kollektivt.

— En god del vil gå over til buss. Frekvens og pris blir da viktig. Fra Tangvall til Kristiansand er det relativt god frekvens i dag, sier han.

— Vil de nye kollektivfeltene reduserer køen til og fra Søgne?

— Jeg håper det, hvis folk setter seg på bussen. Men køen vil nok ikke forsvinne, mener Øystein Holvik.

- Riktig bruk av penger

— Det er brukt 53 millioner av gamle belønningsmidler på 1650 meter kollektivfelt. Er det riktig bruk av veipenger?

— Ja, for øyeblikket. På sikt er det et annet spørsmål.

Regiondirektør i Nettbuss, Ole Martin Roland bor i Søgne. Han mener selskapet må gjøre seg noen erfaringer for å kunne konkludere om de nye kollektivfeltene til 53 millioner på E 39 fungerer.