OSLO: — Jeg oppfatter at det i etterkant av at vi holdt igjen 60 millioner kroner i belønningsmidler for 2012 har det foregått konstruktive drøftinger rundt innføring av restriktive tiltak. Det synes jeg er svært gledelig og det er slik at hvis Kristiansand holder sin del av avtalen så holder vi selvsagt vår del av avtalen, sier Meltveit Kleppa til Fædrelandsvennen.

Kleppa og samferdelsdepartementet støtter ikke argumentasjonen fra de borgerlige i Kristiansand og utspillet fra Erna Solberg og Knut Arild Hareide.

– Kristiansand har ikke oppnådd den trafikknedgangen de skulle, og i forhold til virkemidler har de ikke innført nye, restriktive tiltak i 2011, slik avtalen sier. Kleppa peker på at Statens vegvesens tall viser en trafikknedgang på 1,7 prosent, og at det ikke står noe i avtalen om at dette skal justeres for befolkningsvekst, slik Kristiansand gjør. Kristiansand mener trafikknedgangen er på 4,9 prosent, justert for befolkningsvekst.

Det foreligger nå en utredning der man sier at man skal betale 21 kroner, 17,50 med rabatt i rushtiden og ned mot 11 kroner ellers i døgnet. I dag er jo full pris gjennom bommen 21 kroner. Er dette en god nok rushtidsavgift?

— Jeg vil ikke gå i detaljer rundt tall, så konkret ønsker jeg ikke å være, sier Kleppa.