KRISTIANSAND: — Dette er veldig, veldig positivt. I Kristiansand ligger vi tett opptil tillatt grenseverdi for nitrogenoksid på målestasjonen på Gartnerløkka, og skipstrafikken er viktig bidragsyter sammen med biltrafikken, uttaler miljøvernsjef Øystein Holvik til Fædrelandsvennen.

I dag får danskeferja strøm til belysning, ventilasjon, varme og tekniske installasjoner fra et eget kraftverk om bord, som drives av hjelpemotorer på diesel.

Utslippet av luftforurensing i Kristiansand er betydelig ettersom den ligger til kai natten over.

1700 biler

BETYDELIGE UTSLIPP: Utslipp av nitrogenoksid fra ferja utgjør betydelig luftforurensning i Kristiansand. Med landstrøm kan mengden reduseres med bortimot 40 tonn i året. Foto: Kjartan Bjelland

Nå bekrefter Color Line for første gang at de i løpet av 2014 vil gjøre nødvendige investeringer om bord for at Superspeed 1 og fem andre ferjer skal bli mer miljøvennlige.— Vi skal ha landstrøm, det er en del av satsingen vår for å kutte utslipp når vi ligger til kai i norske havner. Men det er en svær jobb, og ikke noe som er gjort på en ukes dokking. Avdelingen vår i Sandefjord er i ferd med å legge denne kabalen, opplyser linjedirektør Odd Grønberg.

Rederiet har gjennomført et pilotprosjekt i Oslo havn med cruiseskipet Color Magic på landstrøm fra høsten 2011, og Color Fantasy fra 2012. De to skipene har et strømforbruk tilsvarende 300 husholdninger når de ligger til kai.

I Oslo har man beregnet at reduksjonen av CO2-utslipp er på 3000 tonn i året, som tilsvarer 1700 biler. Utslipp av nitrogenoksid (NOx) minker med 50 tonn – noe som betyr mye for luftkvaliteten, mens reduksjonen i svoveloksid er på 2,5 tonn.

40 tonn i året

BEGEISTRET MILJØVERNSJEF: - Luftforurensning er et større problem enn mange er klar over, sier miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune, her ved målestasjonen på Gartnerløkka. Foto: Jon Anders Skau

Siden Kristiansand ligger helt oppunder NOx-taket, har kommunen måttet utrede situasjonen.I en rapport fra Cowi, gjennomført i 2011, er det beregnet at utslippet av nitrogenoksid fra ferjetrafikken i Kristiansand er på 36–42 tonn i året. Ved kobling til landstrøm blir utslippet redusert til kun 2-3 tonn.

Skipstrafikken står for rundt åtte prosent av det samlede NOx-utslippet, mens biltrafikk utgjør 44 prosent. Andelen utslipp av svevestøv fra skip er på "bare" én prosent.

— Spesielt for folk som bor i Kvadraturen og nær havna er reduksjonen av nitrogenoksid viktig. Selv om man ikke føler direkte ubehag er det ikke bra for helsa, spesielt for de som har luftveislidelser. Luftforurensning er et større problem enn mange er klar over, påpeker Øystein Holvik.

I Kristiansand havn ble høyspentstasjonen oppført allerede i 2008, en investering på to millioner kroner. Men Color Line har latt vente på seg, og skylder på at landstrøm krever avansert teknologi og egen transformator ombord.

— Vi har måttet hente nødvendig erfaring fra Oslo, det er ikke bare å plugge i en kontakt, forklarer linjedirektør Grønberg, uten å kjenne investeringens størrelse.

Gass neste?

Kristiansand havn har startet et prosjekt for å sjekke om Fjord Line og andre faste brukere av havna, også innen stykkgods- og containertransport, kan være interessert i landstrøm.

— Vi utvikler havna til å håndtere markedets behov, og dytter i riktig retning for å bli en grønn havn, sier havnedirektør Halvard Aglen.

Partiet Venstre har, sammen med miljøbevegelsen, vært skuffet over at ikke Color Line har gjort investeringen før nå. Nyheten er kjærkommen.

— Nå håper vi rederiet – som stadig flere i Europa – investerer i skip som går på gass. Mulig det tar lengre tid enn landstrøm, men det er fremtiden, poengterer bystyrerepresentant Solveig Nilsen overfor Fædrelandsvennen.