I forrige uke besluttet Regjeringen helt overraskende å oppheve det 11 år game forbudet mot å opptjene bonuspoeng på innenlands flyreiser. SAS har i alle år ivret for å fjerne forbudet og kjørte straks i gang hele sitt markedsapparat for å bygge opp igjen den norske medlemsmassen i lojalitetsprogrammet EuroBonus.

Store kampanjer både på digitale og papirbaserte markedskanaler ga raskt resultater:

Inntil i går ettermiddag, i løpet av bare to virkedager, hadde SAS fått inn mer enn 5000 nye medlemmer, ifølge Aftenposten. Også Norwegian merker en jevn tilstrømning til sitt lojalitetsprogram Norwegian Reward, men økningen er ikke så stor som hos konkurrenten.

Forsvare seg

Salgs— og markedsdirektør i SAS-konsernet, nordmannen Eivind Roald, sier selskapets viktigste utfordring i det norske markedet er å forsvare og forbedre posisjonen som den ledende norske flyaktøren:

- Vi er markedsledere i Norge i dag, og den posisjonen skal vi beholde også i fremtiden. At vi nå får muligheten til å konkurrere på samme vilkår i Norge som ellers i verden ved å tilby bonuspoeng, er jo en klar fordel. Vi får nå bruke hele vårt produktspekter og ikke konkurrere utelukkende på pris. Men jeg har garantert at SAS ikke skal øke prisene som følge av at vi nå kan gi bonuspoeng. Prisen er det tilbud og etterspørsel i markedet som skal bestemme, sier Roald.

Nye tilbud

Bonuspoeng følges opp av flere servicenyheter. I løpet av sensommeren skal Oslo Lufthavn åpne for at interesserte flyselskap kan tilby sine reisende en egen hurtigkø i sikkerhetskontrollen på innlandsreiser etter mønster av den såkalte «fast track» på utlandet.

- Dette tilbudet vil vi gi våre reisende en forenklet reiseopplevelse i forhold til i dag, med lange køer og en ofte stressende opplevelse i sikkerhetskontrollen. Vi tar dessuten sikte på å åpne en egen lounge på innlandsterminalen, den kan komme i løpet av høsten. Slik vil vi nå oppleve at produktet vi kan tilby våre innenrikspassasjerer blir mer likt det vi kan tilby våre interkontinentale reisende, sier Roald.

Kaster seg på

Konkurrenten Norwegian har hele tiden vært motstander av bonus på innlandsreiser, men sier det forholder seg til at forbudet nå er fjernet. Derfor velger selskapet å tilby sine 2 millioner bonusmedlemmer muligheten til å tjene opp bonuskroner også på innenlandsruter:

- Vi har et stort og godt bonusprogram, og det er naturlig for oss å bygge dette ut også i det norske markedet nå, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen som opplyser at bonusprogrammet til Norwegian har et betydelig tilsig av nye medlemmer.

- For oss vil det også være interessant å tilby hurtigkø på flyplassene for de som reiser innenriks på fleksibel billett, såfremt det ikke går på bekostning av andre passasjerer, sier han.

Gevinst for SAS

Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen, tror det er SAS som har mest å hente på at bonusforbudet på norsk innenriks nå er fjernet:

- Forbudet var overmodent, det måtte bort fordi det var et særnorsk fenomen i Europa. Og det er ikke tvil om at fjerningen er mest til fordel for SAS. Forklaringen er jo at dette selskapet gir mest merverdi i sitt medlemskap i form av at bonuskortene kan gi folk hurtigkøer på flyplassene og tilgang til egne lounger. Dessuten kan SAS spille på sitt store verdensomspennende nettverk og tilby bonusreiser verden rundt, sier Andersen.

Han advarer mot at bonusprogrammene både til SAS og Norwegian innebærer økte kostnader for selskapene:

- Bonusprogrammene gir jo rabatt på reiser, og dermed en kostnad som de to aktørene må dekke inn på annen måte, sier Andersen.