Kristiansand: — Det er helt unødvendig av kommunen å bruke sju millioner kroner på noe som er mer til ergrelse enn til nytte, sier leder av Weisserjordet velforening Ernst Klungland. Beboerne er meget irriterte over et prosjekt som de mener tilhører fortiden. - Da broen ble planlagt, var utgangspunktet at sykkelstien skulle gå i Trymsvei. Ved å fjerne den sykkelstien fjernet de grunnlaget for broen, hevder han. Protestbrev

Nå har de skrevet protestbrev til kommunen.- Byutviklingsstyret er helt på bærtur i denne saken. Dette er pengesløsing over en lav sko, sier Klungland. Kommuens plan er en gang- og sykkelbro fra Esso på Bjørndalssletta over Østre Ringvei og avkjørselen til Oddernes tun. - Ingen kommer til å sykle på denne siden av E 18 når de skal østover, i og med at den nye sykkelstien kommer til å gå langs Oddernes kirkegård, sier Klungland.Mange av beboerne i området vil få broen veldig nært huset sitt. På det høyeste blir den 5,7 meter over bakken.- Den blir så høy at folk kan se rett inn på soveværelset og rett ned i hagen. Det er rett og slett skjemmende, sier Sissel Thorkildsen og Vanja Flak. Thorkildsen har bodd i krysset hvor broen planlegges i 23 år, og har hatt veiarbeid utenfor stuevinduet i like mange år. - Hvordan kan overgangen løses i stedet for bro?- Opphøyd gangfelt er et godt alternativ. Det er jo rett før en rundkjøring, så bilene må uansett bremse ned. Ingen av de som bor her gidder å gå hundre meter ekstra for å gå over en bro hvis de skal på bensinstasjonen uansett. Folk er laget slik at de tar den korteste veien, mener Klungland. Trafikksikkerhet

Statens vegvesen er bare delvis enig med beboerne. - Jeg er ikke enig i at dette er pengesløseri. Vi må ha en løsning som er trafikksikker, og det vil ikke et gangfelt være, sier Nils Tvedt, som er vei- og trafikkplanlegger i E 18-prosjektet.- Men det er jo mange gangfelt allerede i Østre Ringvei?- Ja, men de er ikke trafikksikre nok. Det skjer ofte ulykker i de overgangene. Vi ønsker en krysning som er trygg, sier Nils Tvedt. Etter Statens vegvesens beregninger kjører 14.000 biler på Østre Ringvei hver dag. Når antall biler kommer over 10.000, anbefaler de ikke gangfelt. - Vi har tatt saken opp med kommunen, og de ønsker at vi bygger bro. Jeg tror ikke vi vil få gehør for det om vi fremmer et annet forslag. Så lenge det er regulert inn en bro, så er det vanskelig å gjøre noe annet, sier Tvedt. hilde.moi@fedrelandsvennen.no