Han forklarer at «Hestmanden»-prosjektets karakter er å gjøre rede for historien — også til enkeltpersoner som Nordahl-Hansen. Eikli minner om at «Hestmanden» var det første skipet som startet opp igjen kystgodsruta etter krigen. «Hestmanden» fraktet materialer til Finnmark - og står som symbol på gjenoppbyggingen etter krigen.- Skipet skal bli et seilende minnesmerke om norske sjøfolk, et mobilt museum som først og fremst skal fokusere på første halvdel av 1900-tallet med hovedvekt på de to verdenskrigene. Den virkelig store utfordringen er likevel å skape et levende skip, et kulturskip som kan virke utfordrende og spennende også for kommende generasjoner, sier Eikli.Hittil er det brukt 25 millioner kroner på restaureringen. Arbeidet har pågått siden 1996. - Vi trenger ytterligere 30 millioner kroner for å få skipet i stand, sier Eikli.Vi regner med at staten vil bidra med halvparten av beløpet, men 15 millioner kroner må altså skaffes til veie på annen måte.- Jeg takker Nordahl-Hansen for hans store bidrag. Vi vil vise til hans eksempel når vi om kort tid skal ut og skaffe mer penger, sier Gunnar Eikli.