KRISTIANSAND: – De fleste jenter tror at gaming er for gutter, noe som ikke stemmer like godt nå som det gjorde for noen år siden. Før fokuserte spillindustrien på å appellere til gutter, men nå har de begynt å forstå at vi jenter også er interessert i det, sier Beatrice Losco.

Beatrice Losco studerer interaktive medier i spill på Noroff, og er en av statistisk sett få jenter som spiller videospill. Hun forteller at spillet Bloodborne var det som fikk henne til å ville studere spill.

Losco har flere ganger brukt kjønnsnøytrale brukernavn for å unngå trakassering. Nå er hun åpen om det. Foto: Jonas Oden Ulset

I en undersøkelse fra Medietilsynet kom det frem at hele 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9–18 år spiller spill.

Omtrent 90 prosent av gutter mellom 9 og 18 år spiller dataspill og de spiller omtrent like mye uavhengig av alder. Blant jenter er det større variasjon. 93 prosent av 9 år gamle jenter spiller, mens bare 42 prosent av 18-åringene spiller.

Beatrice forteller at hun opplever store kjønnsforskjeller i spillverdenen. Både hun og andre jenter hun vet om har mottatt trusler og blitt utsatt for trakassering av andre spillere.

– Selvsagt har jeg fått kommentarer. Det gjør man når man er jente som spiller.

Losco forteller at hun i lang tid unngikk å bruke «voice-chat», eller stemmekommunikasjon, fordi folk hang seg alt for mye opp i det at hun er jente.

– Det var som om jeg hadde en blink på meg. De andre spillerne var ute etter meg, sier hun.

Likevel føler hun seg heldig sammenlignet med andre jenter med interesse for gaming.

– Jeg har vært veldig heldig, jeg har sett andre jenter bli trakassert i mye større grad og på mye verre måter enn meg.

Her spilles det Overwatch, et kompetitivt førstepersons skytespill. I dette spillet, som i mange andre, er flesteparten av spillerne gutter. Foto: Jonas Oden Ulset

Få øynene opp for jentene

Helene Lindgren (23) er også gamer, og mener at spillindustrien tidligere har lagt til rette for at spill er for gutter.

– Spillindustrien trodde nok at vi jenter heller ville bruke pengene våre på sminke, og at gaming ikke appellerte til oss, men det stemmer ikke. Ihvertfall ikke for meg.

Hun mener at spillindustrien har begynt å få øynene opp for at jenter også spiller, og at man i flere spill kan velge om karakteren skal være mann eller kvinne. Lindgren sier at dersom hun kan spille som en kvinnelig karakter blir hun mer knytta til karakteren og mer engasjert i spillet.

Helene Lindgren er gamer og daglig leder i GameStop i Markensgate. Hun mener spillindustrien er på vei i riktig retning i forhold til likestilling i spillverdenen. Foto: Privat

– Men jeg har selvsagt ikke noe imot å spille som herrekar dersom spillet har en grunn til å ha en mannlig karakter.

Lindgren forteller at hun også har hatt uhyggelige opplevelser i den virtuelle verden.

– Jeg får fortsatt noen kommentarer, men det er mest fra kidsa. Jeg tror voksne har tilpasset seg mer det at jenter også spiller.

Hun forklarer at når hun mottar ufine kommentarer så bruker hun å bare overse det, og unngå å gi dem oppmerksomhet.

– Jeg forsøker å leve etter ordtaket «work hard in silence, let your success be yoour noise», ler hun.

Hun oppfordrer alle som opplever trakassering og ufin oppførsel til å rapportere med en gang. På den måten kan spillerne bli utestengt fra spillet i en viss tidsperiode.

– Det er ikke noe gøy å spille med noen som skal trekke ned andre, det er umodent.

Skifte ham

Leder og seniorrådgiver i Senter for likestilling Åsta Louise Einstabland forteller at man tar med seg holdninger fra den virkelige verden og inn i spillverden.

– I tillegg mangler man de filtrene man har i virkeligheten. Man gjemmer seg bak en karakter og et brukernavn, og det blir enklere å uttrykke sterke, negative meninger. Det er som å skifte ham.

Spillverdenen er i hovedsak mannsdominert. Med utgangspunkt i en undersøkelse gjort av SCRIBD, forklarer Einstabland at i en kultur som preges så sterkt av maskulinitet som det gamingkulturen gjør, så kan det oppfattes som unormalt når jenter er til stede, og det blir lettere å oppføre seg ufint og å trakassere.

– Ville man sagt dette i virkeligheten? spør hun, og mener det er viktig å stille seg selv dette spørsmålet før man uttrykker seg negativt overfor andre spillere.

– Og dette gjelder ikke bare i gaming-sammenheng, men også ellers på nettet.

Leder og seniorrådgiver i Senter for likestilling Åsta Louise Einstabland forklarer at det å gjemme seg bak en karakter og et navn i spillverden kan sammenlignes med å skifte ham. Foto: Senter for likestilling/Privat

Einstabland peker på at det å være jente er utenfor normen i spillverden. Mange jenter velger derfor å ikke fremstå som kvinner, og tar i bruk et nøytralt brukernavn for å skjule at de er kvinner, og dermed unngå trakassering.

Dette er noe Losco kjenner seg godt igjen i. Hun har også tatt i bruk kjønnsnøytrale navn for å unngå ufine kommentarer og trakassering.

– Og plutselig glapp jeg og skrev noe som avslørte at jeg var jente, og da var det i gang. Det rant inn med stygge kommentarer fra spillere som var ute etter å ta meg, forteller studenten.

– Snakk med barna deres

Einstabland forteller at dersom det skal skje en endring så må det snakkes mer om både hjemme og på skolen.

– Hva betyr det å trakassere? Hva er hatefulle ytringer? Hvordan skal man bevisstgjøre at dette ikke er gode holdninger? Dette er viktig å diskutere med barn og unge.

Det er snakk om en verden som er overlatt til seg selv, Åsta Louise Einstabland.

Tre hovedmotivasjoner

Ivor Høy er psykoterapeut og ekspert på spillavhengighet. Han mener gaming har tre hovedmotivasjoner. Foto: Haakon Dueland

Psykoterapeut ved Avdeling for rus og avhengighetsbehandling på Sørlandet sykehus Ivor Høy jobber med avhengighet både i form av dataspill og gambling.

– Flest gutter spiller fordi spillene er visuelt appellerende på grunn av blant annet seksualisering.

Han forteller videre at gaming har tre hovedmotivasjoner, som appellerer i ulik grad til gutter og jenter.

– Den første er det å oppnå noe. Man har fremgang og blir dyktig. Dette appellerer i størst grad til gutter, forklarer han.

– Den andre går på å være sosial, få venner og arbeide sammen med andre, noe som appellerer mer til jenter.

Det siste punktet appellerer omtrent like mye til gutter og jenter, og det går ut på det å gå inn i en alternativ verden.

– Det er en slags flukt fra den fysiske verden som byr på utfordringer i en verden med rollespill og oppdrag, avslutter han.

Fædrelandsvennen har forsøkt å få uttalelser fra spillselskapene Blizzard, Psyonix og Valve, men har ikke fått svar.

Les de andre sakene om gaming i Fædrelandsvennen: