MANDAL: I rapporten kommer det klart fram at grunneiere i området ikke vil investere i bygg til mange millioner hvis de ikke får utnyttet større deler av byggene til boligformål. Utbygging ned mot elva «må» til for å få et miljø rundt den planlagte promenaden, og samtidig skape et estetisk bedre miljø ned mot elvebredden..I et prosjektert nybygg i Kastellgata 7 og 8, poengterer Romedal at det er tillatt boliger i samtlige etasjer bortsett fra i 1.etasje som skal benyttes til næringsformål. Dette nybygget vil bli liggende helt inntil den planlagte promenaden. Havnegruppa mener på sin side at eiernes ønske om å utnytte sokkeletasjen til ferieleiligheter må betraktes som en næring. Dette er Romedal helt i mot. Etter vår mening er det svært viktig at bebyggelsen langs promenaden ikke får en bruk hvor trivselen ved å benytte promenaden svekkes på grunn av boliger like inntil den, sier Romedal. Han mener en slik tillatelse langs promenaden ikke vil være forenlig med ønsket om å tilrettelegge for en offentlig promenaden langs elva.Derimot mener Romedal at en næring i sokkeletasjene vil bidra til et miljø og en fin fasade langs promenaden og elva.— Aktivitetene og tilbudene langs promenaden er trivselstiltak som vil være svært viktig, og etter vår mening avgjørende for å få til miljøskapende faktorer langs elvepromenaden. Romedal viser til at problemstillingen med arealbruken i sokkeletasjen har vært diskutert flere ganger, uten at den vedtatte bruken har blitt endret. - Plassering av et kulturhus i Sandenområdet har tidligere vært diskutert, men Havneutvalgets innspill om å bygge det på tomta til Marnar Bruk er nytt. Et eget utvalg jobber med bygging av kulturhus, og bygningsrådet må nå diskutere om dette utvalget skal kommentere lokaliseringen av et kulturhus på Marnar Bruks tomt, mener Romedal. I så fall må deler av denne tomta reguleres til offentlig formål. Alv-Tore Romedal ser derimot positivt på flere av de andre forslagene i den ferske Havnerapporten. Han synes forslaget om å bygge en trapp fra rundkjøringen ned mot vestsiden av Rutebilstasjonen virker tiltalende. Det samme mener han om ideen ved å bygge en kombinasjon av glass og lys i undergangen ved bybroa. ROAR GREIPSLAND