Mandal: — Det må kreves sikre løsninger for barns skolevei før det tillates å sette i gang med den store, planlagte utbyggingen av leiligheter på Sanden og Vestnes. Inntil det er bygd undergang, bør det ikke gis klarsignal for utbyggingen, sier Kalle Glomsaker, som er barn og unges representant i plansaker i Mandal.Glomsaker krever undergang både ved den videregående skole og i krysset Fridtjof Nansens vei - Nygata, mens Sanden vel mener en undergang i Nygatakrysset er bortkastet. Hvis det bare lages en miljøgate uten undergang, mener Glomsaker at problemene vil forflyttes til Fridtjof Nansens vei og Mandalshallen. Han uttaler at trafikksikkerhetstiltakene har vært så lenge på ørkenvandring at lokalpolitikerne må vise at de kan ta ansvar for barn og unge.- Før det tillates nye boliger på Sanden-området har vi foreslått at det lages og gjennomføres en gatebruksplan i Nygata mellom F. Nansens vei og Fiskelaget, sier arealplanlegger Alv-Tore Romedal ved teknisk forvaltning. Etaten har invitert representanter for planutvalget, veikontoret og Sanden Vel med på å lage planen. I planen mener Romedal det bør legges opp til innsnevring av gata og trygge fotgjengeroverganger.- Det synes som den eneste tekniske løsningen for undergang i Nygata er i krysset til F. Nansens vei. Kostnadene vil bli betydelige, sier Romedal. I innstillingen til sentrumsplanen for planutvalget har han pekt på alternativene til løsninger, men samtidig gjort det klart at det er politikernes oppgave å velge.Romedal påpeker at det er foreslått rundkjøring i Nygata - F. Nansens vei. Det vil blant annet medføre at kommunen må erverve en hjørneeiendom i Nygata. Hvis det skal bygges undergang, vil det kreve 60 meter tilførselsvei på hver side av gata. Hva kostnadene vil bli for undergang tør Romedal ikke spekulere på før det er gjort grunnundersøkelser. Og han minner om at bystyret i 1991 avviste forslaget om undergang ved Mandalshallen.Finn Morten Bessesen som er leder for Sanden Vel, sier at det viktigste er at farten reduseres i områdene barn og unge bruker som skolevei.- Vi tror ikke det vil fungere i praksis med en undergang. Elevene kommer fra alle kanter og vil neppe gå noen hundre meter ekstra til undergangen for å komme til skolen, sier Bessesen.Bessesen mener at det blant annet bør diskuteres enveiskjøring i Nygata og lages løsninger som gjør at beboere på Ime velger å bruke E 39 mest mulig til Skjebstad i stedet for å kjøre gjennom sentrum.- Fylkesveien som skjærer Sanden boligområde i to, bør tilpasses til at den går gjennom et boligområde. Da må vi blant annet diskutere innsnevringer og beplantning for å få redusert fart, sier Finn Morten Bessesen.Kalle Glomsaker mener utbyggingen det legges opp til på Sanden og Vestnes i sentrumsplanen, vil medføre en så markert trafikkøkning at det vil være nødvendig med spesielle tiltak. Han peker på at det kan komme 400-500 leiligheter på Sanden og 350 ved Båtservice. I tillegg går mesteparten av trafikken til Sjøsanden gjennom Nygata.- Gjøres det ikke tiltak nå for tryggere skolevei, tror jeg aldri de vil komme. Det vil medføre at politikerne må stå fast på at det ikke kan bygges noe som helst før undergangene er klare Jeg tror knapt noen kan forestille seg trafikkøkningen som vil komme, sier Kalle Glomsaker.Glomsaker mener det er sjeldent barn og unges sikkerhet prioriteres ved veibygging.- Det ble lovet bedre trafikksikkerhet etter dødsulykken i gangfeltet på Skinsnes for noen år siden. Det er fortsatt ikke skjedd til tross for at gangfeltet er en mye brukt skolevei, sier Glomsaker.