OSLO: – Det er fortsatt mye å gå på. 91 prosent av alle husstander har muligheten til å få bredbånd, mens 37 prosent så langt har benyttet seg av muligheten, sier direktør Willy Jensen i Post— og teletilsynet.

Post- og teletilsynets tallmateriale viser at det ved utgangen av juni var 836.000 bredbåndkunder i Norge, en økning på 319.000 i løpet av det siste året. ADSL står for 80 prosent av den totale bredbåndsmassen.

Telenor har etter oppkjøpet av bredbåndskundene til Tiscali 53,7 prosent av det norske markedet. NextGenTel har 14,5 prosent, mens de øvrige må nøye seg med 7 prosent eller mindre av kundemassen.

Fasttelefoni går ned

I bredbånd- og mobilmarkedet er det oppgang, mens antall fasttelefonabonnenter fortsetter på synke.. Ved utgangen av juni var det dobbelt så mange mobil- som fasttelefonabonnenter.

Mer enn 4,8 millioner mobilabonnenter betyr at det er 104 abonnementer per 100 innbyggere.

Antall fasttelefonabonnenter er nå nede i drøyt 2,1 millioner.

Brukes mer

Ikke bare øker antallet mobilabonnenter, men mobilen brukes også stadig mer til SMS- og MMS-meldinger.

Totalt sendte de norske forbrukerne 2,44 milliarder meldinger over mobiltelefon i første halvår 2005. Av disse utgjør SMS-meldingene 2,17 milliarder, en økning på 28 prosent i forhold til første halvår 2004. Gjennomsnittskunden

Da Post- og teletilsynet presenterte halvårstallene mandag, kom det også fram at gjennomsnittskunden med et mobilabonnement i løpet av et halvår prater 695 minutter i telefonen. Den helt «vanlige» kunden sender også 475 SMS-er i løpet av årets seks første måneder.

På markedet er det 22 forskjellige aktører som tilbyr abonnementer på mobiltelefoni. (©NTB)