KRISTIANSAND: — Dette kan bli konsekvensene av fylkesrådmannens budsjettforslag. Vi må spare inn rundt 13 millioner kroner av et totalbudsjett på 200 millioner, sier direktør Svein Horrisland i Vest-Agder kollektivtrafikk.Han var tvunget til å sette opp prisene med åtte prosent ved forrige årsskifte, og nå varsler han nye kraftige økninger i busstakstene.- Kollektivtrafikken er i en alvorlig situasjon, og vi er nødt til å sette i verk tiltak som ikke blir populære og som slett ikke gir oss et bedre kollektivtilbud. Takstøkningen blir minst like stor som i fjor, og trolig over ti prosent, sier Horrisland.Passasjerene får svi

Han har tre virkemidler for å få balanse i det reduserte budsjettforslaget for kollektivtrafikken i Vest-Agder: Effektivisering, rutereduksjon og takstøkning. Og Horrisland sier rett ut at det er passasjerene som kommer til å svi.- Vi må passe oss for å redusere tilbudet så mye at vi raserer hele ruteplanen. Derfor vil vi heller øke takstene enn å redusere tilbudet, sier Horrisland.En takstøkning på ti prosent kan gi ti millioner kroner i ekstra inntekter. Men samtidig er det overhengende fare for at høyere takster vil gi færre passasjerer.- Vi må nok regne med et visst frafall, sier Horrisland, som dermed må ta høyde for nok en svikt i inntektene.Færre busser

Kollektivtrafikken i Vest-Agder må redusere kostnadene med flere millioner kroner, og da må det nødvendig bli færre busser. Og det er spesielt i Kristiansand at det er rom for å kutte.- I distriktene utfører vi stort sett bare lovpålagte oppgaver. Men i Kristiansand kan vi gjøre noe. Vi vil nå se på tilbudet på kveldstid og i helgene. På enkelte strekninger vil det helt sikkert bli redusert tilbud. Og noen steder vil bussene kanskje slutte å kjøre klokken sju på kvelden, sier Horrisland.Årsaken til de økonomiske problemene for kollektivtrafikken er, ifølge Horrisland, manglende overføringer fra staten.- Seksårsreformen førte til større skoleskyss uten at vi har fått kompensasjon fra staten. Og vi skulle få kompensasjon for dyrere diesel, men mangler i år 2,8 millioner på å få dekket alle merutgiftene. Dette er det nå passasjerene som må ta støyten for, sier Horrisland.Han varsler også nye effektiviseringskrav for busselskapene i fylket. Om det kan føre til oppsigelser i de enkelte selskapene, er foreløpig for tidlig å si noe om.