MANDAL: — Det er slitsomt og frustrerende, sier 32-åringen. I to korte måneder fikk hun jobbe som plastoperatør før hun igjen må ut i ledighet, dager før julaften.64 av 120 operatører ved verftet er permitterte. Mandag fikk ytterligere 16 vite at de om 14 dager vil være uten arbeidsoppgaver. Den beskjeden fikk også Anne-Grete:- Jeg var uten jobb fra januar til oktober, så kommer dette igjen, sier plastoperatøren som Fædrelandsvennen fant i full sving med sliping på en av minerydderne i går.I fire av de ti månedene har hun jobbet om vikar ved JS Industrier i Kristiansand. Resten av tiden har hun gått hjemme, en tid med frustrasjoner og dårlig råd. Det frister ikke igjen.Uholdbart

— Nei, nå vil jeg igjen prøve å få jobben tilbake i Kristiansand, forhåpentligvis på fast basis. Det er uholdbart å leve i en slik usikkerhet som dette, sier 32-åringen. Skulle hun komme tilbake til Kværner Mandal, tror hun ikke det skjer før neste høst.Anne-Grete har jobbet fem år ved Kværner Mandal - en arbeidsplass hun har trivdes veldig bra på, blant annet fordi hun synes miljøet er så godt. All usikkerheten med MTB'ene, mineryddere og nye eiere har hun tenkt lite på.- Usikkerheten for mitt vedkommende har vært om jeg har hatt en jobb å gå til eller ei, sier hun. Anne-Grete synes informasjonen har vært god, ikke minst fra klubben ved Kværner Mandal.Hodet i veggen

Den rosen tar klubbformann John Harald Pedersen godt imot. Han synes likevel han har stanget hodet i veggen overfor ledelsen når det gjelder å få ut informasjon om hva som skjer.- All historie viser at informasjon og samarbeid er det som gagner en bedrift som vår best, sier Pedersen.Han leste med stor interesse Fædrelandsvennens artikkel i går om at Kværner ikke lenger forhandler med ledergruppen ved Kværner Mandal og Ulltveit-Moe.- Det er synd dersom det viser seg at Ulltveit-Moe er ute av bildet. Jeg tror de gagner oss best, særlig dersom fregattkontrakten havner hos Bazan som Ulltveit-Moe har en eksklusivitetsavtale med, sier Pedersen. Det betyr at mange dører vil åpne seg for mandalsverftet.Pedersen har tidligere vært kritisk til at salget har trukket ut i tid, fordi han har trodd at årsaken har vært usikkerhet knyttet til fregattene. Nå har han snudd:- Jeg tror Kværner gjør lurt i å vente til fregattspørsmålet er avklart. Skal fregattene bygges av Bazan, vil Ulltveit-Moe ha en helt annen interesse i Kværner Mandal, ikke minst prismessig, sier Pedersen. Klubbformannen møtte nylig konsernsjef Jens Ulltveit-Moe:- Jeg satt med en god følelse over hva de vil med Kværner Mandal.Pedersen holder derfor en knapp på Ulltveit-Moe. Han tror ikke Båtservice vil makte den oppgaven det vil være å overta Kværner Mandal med en MTB-bygging i full skala.- Det betyr 300-350 ansatte. Jeg tviler på at Båtservice vil klare dette godt nok, sier Pedersen.Permitterte

Mens han venter på avgjørelsen om salg og MTB-utbygging, blir flere og flere av hans klubbmedlemmer permittert.- Det er å håpe at politikerne ikke bruker dette mot oss - at de mener vi ikke er i stand til å bygge serien på grunn av permitteringene. Det er i så fall ikke tilfelle, sier klubbformannen.Fakta:

Kværner-konsernet bestemte i april i år å kvitte seg med sin skipsverftsdivisjon for å bedre sin egen økonomi. Dette omfatter Kværner Mandal.Da anbudsfristen for verftet gikk ut i høst, hadde det meldt seg fire bydere: Seks i ledergruppen på Kværner Mandal, Båtservice i Mandal, Ulltveit-Moe Gruppen og Fleischer & Co.Torsdag skrev Fædrelandsvennen at Kværner nå forhandler videre med to av disse: Båtservice og Fleischer & co.