MANDAL: — Dette har vi ventet lenge på, sier en tilfreds Bjørn Fjellhaugen, administrerende direktør i Båtservice, til Fædrelandsvennen.I snart seks år har Mandals-bedriften pleiet kontakten med agenter i Iran, i påvente av at landet skulle bli mer åpent. Tanken har hele tiden vært at det før eller siden måtte bli mulig å drive handel med det omstridte regimet.Nå har tålmodigheten gitt resultater. Båtservice har fått kontrakt på byggingen av to katamaraner av typen Sea Lord 40-metere. Avtalen er verdt 90 millioner kroner. Det iranske rederiet er privateid, men alt styres likevel av staten.På spørsmål om de har betenkeligheter med å handle med et land som er anklaget for alvorlige brudd på menneskerettighetene, svarer Fjellhaugen slik:- Tvert imot. Iran har hatt en lukket økonomi helt siden revolusjonen for 20 år siden. At de endelig åpner opp for kontakt med det vestlige marked, ser jeg som et skritt i riktig retning. Jo mer handel, jo mer åpenhet, mener han.Ledelsen hevder at de har tenkt nøye gjennom den etiske siden av saken. De har også diskutert problemstillingen med iranere som er i eksil i Norge.- Signalene vi har fått går ut på at økt handel kan ha positiv innvirkning på situasjonen i landet. Folk der er sikkert ikke verre enn andre steder, fortsetter Fjellhaugen.For Båtservice betyr avtalen at de er garantert full aktivitet fram til båtene skal leveres i juli og oktober neste år. Opplæring av mannskap og innføring i vedlikehold er også en del av avtalen.- De har lite kunnskap om sveising i aluminium. Derfor skal vi ha en del iranere på opplæring hos oss i perioder mens båtene bygges. Det blir en form for teknologioverføring, forklarer direktøren.Han beskriver samarbeidet med Iran som det mest spesielle han har jobbet med til nå.- Uten en god porsjon kulturforståelse hadde ikke dette vært mulig, sier han og tar fram et nyinnkjøpt eksemplar av Koranen. Det iranske flagget henger ennå på veggen, og avtalene er på persisk. Da en iransk delegasjon kom på besøk til Mandal, måtte det spesialbestilles såkalt «halalkjøtt» fra Oslo, og alle kontraktene starter med «I Allahs navn».- Det har vært veldig spennende og utfordrende. Personlig tillit og respekt har vært avgjørende for å få kontrakten i boks. Det man skriver er én ting, men for dem er det man tar hverandre i handa på det aller viktigste, fortsetter han.Båtene skal gå i trafikk mellom Iran og De forente arabiske emiratene.Fjellhaugen ser for seg at dette kan være starten på et mer omfattende samarbeid med Iran.- Landet vil ut og handle i Vesten. De er svært interessert i å knytte til seg bedrifter i Norge, både for import og eksport, sier direktøren ved Båtservice.