KRISTIANSAND: — Vi legger opp til en så høy sum for enkeltpasseringer, ja. Men det vil jo bli rabatter også, sier senioringeniør Karl Sandsmark i Statens Vegvesen.Ingen andre byer i Norge har så dyr bomring. Oslo er nærmest med 20 kroner, ellers er det 15 kroner de fleste steder.Sandsmark er mannen som nå sitter og regner på hvordan vi skal få penger til tidenes største veiutbygging rundt Kristiansand. I februar skal politikerne i de seks kommunene i Kristiansand-regionen si sitt. Timerabatt

— Vi har fått foreløpige signaler om å velge 25 kroner per passering i stedet for 20 kroner. Men da innfører vi samtidig en timerabatt. Det vil si at alle kan kjøre gratis i en time gjennom bommene etter første betaling, forklarer Sandsmark.Utover dette blir det vanlige verdirabatter. Du kan kjøpe klippekort. Jo mer du kjører, jo høyere rabatt. Høyeste rabatt blir femti prosent, altså halv pris.Fylkesordfører Thore Westermoen (KrF) er helt klar på at det må bli 25 kroner:- Vi vil gjerne ha så mye vei som mulig. Dilemmaet er bomsatsene. Vi kan like gjerne gå for en høy sum. Heller det enn å få mindre vei. Vi må bare innse at virkeligheten er blitt sånn, sier han. 3,1 milliarder

Til sammen skal bommene ta inn 3,1 milliarder kroner fra befolkningen i Kristiansand-regionen fra høsten 2007 til en gang ut i 2022. - Vi er nødt til å ha bommene i 15 år for å greie økonomien i de store veiprosjektene, sier Sandsmark.Han minner om at vi snakker om en bompengepakke som er over fire ganger så stor som dagens pakke. - Det er den desidert største bompengepakken på Sørlandet noensinne, sier Sandsmark.Hva skal så pengene gå til?De vil dekke mindre enn mange tror. Listen er lengre over utbygginger som det ikke blir noe av, enn over utbygginger som blir realisert: Dette skal med:

Utbygging av E 39 Gartnerløkka - Hannevikdalen til 1,1 milliard inkludert høybro. (Drøyt 300 millioner mer med tunnel).Firefelts vei fra Hannevika til Søgne grense til 700 millioner kroner.Nytt kryss til ny havn i bunnen av Narviksbakken på E 18 til 75 millioner kroner.Firefelts vei fra Hannvikdalen til Fiskådalen i Vågsbygd til 375 millioner kroner.Bedre vei fra Fiskådalen til Kjos til 375 millioner. Veivesenet vurderer ulike løsninger. Skal man ha firefelt hele veien, koster det en halv milliard. Og det er det ikke penger til. Det er det ikke penger til:

Ny vei til KjevikTunnel under MoneheiaNy Venneslavei ved jordene rundt MosbyNy Idda-forbindelse ved SamsenTunnel gjennom Påskebjerget på Sødal og ny bro over Otra. Opprusting av Vestre Strandgate. 820 mill. til myke tiltak

Derimot er det satt av 820 millioner kroner til såkalte «myke tiltak». En halv milliard skal komme fra bompenger, litt over 300 millioner fra staten.- Vi snakker om en storsatsing på sykkelveier, trafikksikkerhetstiltak, kollektivtrafikk og så videre. De 820 millionene skal gå til prosjekter i alle de seks kommunene rundt Kristiansand. Jeg sitter nå å sorterer i over 200 prosjekter. «Mykpakken» må trolig til hvis vi skal få alle kommunene med på dette, sier Sandsmark.Han sier det er her den politiske striden kan bli stor.- Politikerne må velge. De kan kutte i myke tiltak for å få tunnel i stedet for høybro. Eller de kan kutte for å få inn noen av prosjektene som vi ikke greier å prioritere. Dette vil det sikkert bli debatt om, sier Sandsmark.For å unngå at alle kommunene tenker på seg selv, vil fylkesordføreren ha grundige drøftelser i det felles areal- og transportutvalget for Kristiansand-regionen.- Vi skal gi en klar anbefaling til kommunene. Så må kommunestyrene behandle bompengene utover våren 2005, sier han.Deretter er det Vegdirektoratet sin tur og til slutt Stortinget. Målet er altså å få den nye bompengepakken klar til høsten 2007.