KRISTIANSAND: Det sier stortingsrepresentant Anne Berit Andersen til Fædrelandsvennen. Hun er medlem av samferdselskomiteen. Andersen fastslår at brukerne må ha trygghet for at flyplassens bemanning er stor nok til at fly kan lette og lande, også i uvær.Som avisen omtalte i går, er nattberedskapen på Kjevik halvert fra seks til tre mann som direkte følge av spareplanen «Take-off 05».Såvel ledelse som tillitsvalgte på flyplassen uttalte at tre mann ikke er nok til å takle et middels nattlig snøfall med påfølgende måling av friksjon og bremseeffekt for flyene.— Jeg vil fortelle statsråden om disse konsekvensene ved spareplanen, sier Andersen.Samferdselsminister Torild Skogsholm ønsket ikke å uttale seg om saken til Fædrelandsvennen i går.Lederen for kjevikrådet, Are Østmo, tar for gitt at Avinor rydder opp i problemene som blant annet er skapt ved halvert nattskift.- Vi skal selvsagt ha en forsvarlig og sikker flyplass som tåler snøvær, understreker han. Østmo, som til daglig er næringskonsulent i Kristiansand kommune, forlanger at den omfattende spareplanen i Avinor ikke svekker beredskapen og sikkerheten på flyplassen.- Vi vil ikke legge oss opp i hvordan Avinor gjør dette. Poenget er at de gjør det, sier Østmo.Leder av Agderrådet, Laila Øygarden, synes det er ubegripelig at nattlig snøfall kan lamme morgentrafikk på flyplassen.- Dette er uforståelig og svært skuffende. Konsekvensen av så dårlig beredskap kan bli en svekket landsdel. Nå må vi samle oss og jobbe for hele Kjevik.- Agder-fylkene og Kristiansand kommune har spleiset med Avinor for å få en markedssjef til flyplassen. Kan spleising også bli aktuelt for andre formål ved flyplassen?- Det kan bli diskutert. Men det går noen grenser. Fylkeskommunene har i alle fall ikke mye å rutte med. Direktør i Sydspissen, Kjell O. Johannessen, er næringslivets representant i Kjevikrådet. Han har vansker med å ta Kjeviks snøproblem på alvor.- Men det synes ganske klart at Avinor snart må ta sine problemer på alvor. Samtidig må eierne, altså staten, se hvem Avinor er til for. Dersom tillitsbruddet internt i Avinor er så gjennomgripende som det ser ut til, må eierne ta grep nå, forlanger Johannessen.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no