KRISTIANSAND: — Hvis Avinor ikke klarer utvidelsen alene, bør Agderrådet, Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune hjelpe til, foreslår stortingsrepresentant Anne Berit Andersen overfor Fædrelandsvennen.Lufthavnsjef Cato Mortensen støtter tanken, og viser til at de samme bidragsyterne har gått sammen om en nyopprettet stilling som markedssjef for Kjevik.Denne stillingen utlyses om et par uker, etter at kommunalutvalget i Kristiansand ga grønt lys i går.Men næringskonsulent Are Østmo synes ikke spleising på rullebane er en god idé. - Dette bør være en statlig oppgave, mener han, og legger til:- En forlengelse vil gi økt trafikk og bedre inntekter for Avinor. Vi har allerede måttet si nei til Ryanair, som krever minimum 2000 meter lang rullebane i tillegg til sikkerhetssone, sier Østmo.Arbeid må uansett gjøres på Kjevik i løpet av få år.I oktober 2007 går dagens sikkerhetsforskrifter ut på dato. Fra da av gjelder nye krav, som blant annet betyr nytt tårn og inntil 150 meter sikkerhetssone i hver ende av den i dag 1850 meter lange rullebanen. - Timingen er god. Rullebanen kan forlenges samtidig med at det øvrige arbeidet gjøres, mener Andersen.Dersom banen ikke forlenges, vil den i realiteten bli vesentlig kortere med de nye sikkerhetssonene er på plass.Anne Berit Andersen, som er medlem av Stortingets samferdselskomité, er opptatt av å bremse trafikklekkasjen til Torp.- Det gjør vi best med å skaffe Kjevik nye destinasjoner og flere lavpristilbud. Samtidig kan en ny E 39 til Flekkefjord begrense trafikken av sørlendinger til Sola, sier hun.I løpet av høsten nedsettes et utvalg som skal klargjøre hva som må til for at Kjevik oppfyller de nye sikkerhetskravene. På gårsdagens møte la lufthavnsjefen fram tall som bekrefter årets tendens: En trafikkvekst i juli på 18,7 prosent. Den største veksten står utenlandstrafikken for med en økning på 62 prosent.