LILLESAND: — Nidelven min er helt ødelagt. Nei, dette var et sørgelig syn. Og jeg som hadde spandert ny motor på den i vinter. Jeg har hatt båten i tre-fire år. Heldigvis har jeg forsikringen i orden, sier Arne Andersen. Men akkurat i går var det en mager trøst. 23-foteren med sitt tidligere så skinnende treverk kommer aldri mer på sjøen ved Fossbekk.Verdier for flere millioner gikk opp i røyk i industribygget på Fagertun da det tok til å brenne i tretiden natt til i dag. En 36 fots speedbåt, bygd i Lillesand av en privatmann, ble totaltskadet, mens de andre båtene har fått store røyk- og sotskader. Noen er delvis brent. Varabrannsjefen i Lillesand, Jon Rørvik, kunne i går ikke si noe om brannårsaken. Men etter skadene å dømme mente han ilden hadde oppstått i eller i nærheten av speedbåten. Hjemmesykepleier varslet

Det var i tretiden natt til i dag en hjemmesykepleier ute på oppdrag merket røyklukt fra den 50 år gamle fabrikkbygningen som i dag inneholder båtopplag, et mekanisk verksted og et snekkerverksted under oppstarting.- Takket være denne varslingen unngikk vi at alt ble totalskadd og at bygningen ble overtent. Vi var på plass etter ti minutter med rundt 15 mann fra Lillesand. Da vi kom, stod flammene en meter eller to ut av et par vinduer. Så førsteinnsatsen ble konsentrert der, sier Jon Rørvik.Røyken var kraftig og varmen fra brennende plast intens. Mannskapene gikk også inn en port på andre siden av bygget. Her hadde den sterke varmeutviklingen ført til at det tok fyr i kalesjer og puter. Instrumentpanel smeltet. - Seks røykdykkere gikk inn fra hver sin side og gjorde en flott innsats. De hadde en vanskelig jobb ettersom båtene stod så tett. I tillegg var sikten i all røyken dårlig. Vi fikk egentlig kontroll over flammene raskere enn vi trodde i forkant. Hele brannen hadde ligget i grenseland til en fullstendig overtenning. Mye gikk tapt, men mye ble også reddet, sier Rørvik. Konsentrerte seg om speedbåt

I går formiddag var tekniske etterforskere fra politiet i Arendal på plass for å finne brannårsaken. De konsentrerte i stor grad jobben omkring den kraftig utbrente speedbåten. Noen teorier om årsaken til brannen ville de imidlertid ikke ut med. Og sperret av hallen for presse og nysgjerrige. Driftsleder Ottar Strandberg i skadebegrensningsfirmaet Polygon mener de aller fleste av de 13 båtene i hallen har fått betydelige skader. To biler som også stod i hallen, så ut til å ha kommet bedre fra brannen.- Noen båter kan nok settes i stand, men det er vanskelig å si hvor mange. Problemet med plastbåter er at de blir gule og skjoldete når de utsettes for stor varme. Nå kan de lakkeres, men jeg vil nok tro at mange av disse ikke kommer i bruk mer, mener han.