LYNGDAL: — Planene om badeland i Lyngdal er skikkelig svære greier. Her er det noen som virkelig har grepet fatt og som står på for å få realisert planene. Jeg håper de lykkes. Vi trenger flere slike ildsjeler på Sørlandet som arbeider for å få fram spydspisser og fyrtårn som kan trekke flere reisende til landsdelen, sier Reidar Fuglestad, administrerende direktør i Kristiansand Dyrepark, som har inngått et samarbeid med Sørlandsbadet.- Vi ser for oss at vi i fellesskap skal kunne tilby reisende forskjellige tilbudspakker med for eksempel en langweekend på Sørlandet kombinert med inngangsbilletter både til Dyreparken og til Sørlandsbadet. På den måten kan vi få folk til å oppholde seg lenger i landsdelen. Samarbeidet med dyreparken er utrolig verdifullt for oss. Vi trenger flere flaggskip på Sørlandet i konkurranse mot andre regioner og land, sier Gaute Ubostad, leder for arbeidsgruppen som jobber med å realisere Sørlandsbadet.I går gjestet Fuglestad tomten hvor det planlagte badelandet i Lyngdal er tenkt å stå ferdig høsten 2006. Badelandet vil koste 100 millioner kroner og det budsjetteres med 120.000 besøkende i året. Mesteparten av finansieringen er på plass, med unntak av ti millioner kroner fra fylkeskommunen.- Badeland er et svært viktig reiselivsprodukt som er en sikker vinner blant barnefamilier. I dag finnes ikke badeland på Sørlandet, og landsdelen mister mange reisende til Danmark på grunn av det. Målet må være å få flere reisende hit og få dem til å oppholde seg lenger, forklarer Fuglestad.Dyreparkdirektøren ser for seg at det særlig er på markedsføringsbiten man vil ha noe å hente i samarbeidet. Det har aldri vært aktuelt for Dyreparken å gå inn med investeringer i det planlagte badelandet.- Vi vil bruke Sørlandsbadet i vår markedsføring, samtidig som Sørlandsbadet vil bruke Dyreparken i sin markedsføring. Det viktigste er å få ut informasjon om hva som eksisterer av reiselivstilbud i landsdelen. For eksempel vil Sørlandsbadet kunne dra nytte av mange vestlendinger som skal besøke oss i Dyreparken ved at turistene legger inn en stopp i badelandet i Lyngdal, sier Fuglestad. Sørlandsbadet er også i dialog med Color Line, for å få et samarbeid med tanke på å få danskene til å komme til Lyngdal for å bade.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no