For fem år siden hadde disse bilmerkene bare 36 prosent av det norske markedet. Det betyr at den norske bilparken nå er sikrere enn noen gang.

I en undersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort for Statens vegvesen er konklusjonen at rundt 20 menneskeliv kunne vært spart og 90 hardt skadde unngått dersom alle bilkjøpere valgte biler med høyeste sikkerhetsgrad.

Bruk av stadig sikrere personbiler utgjør et stort potensial i arbeidet med å hindre drepte og hardt skadde i trafikken, blir det slått fast i undersøkelsen.

Kraftig reduksjon

En foreløpig oversikt viser at 99 personer mistet livet på norske veier i første halvår i år. Det er 34 færre enn i samme periode fjor. Tallet på skadde er nesten uendret.

Hittil i 2005 har bare ett barn under 13 år mistet livet i trafikken mot seks i første halvår 2004. De fleste som mister livet i trafikken er innblandet i frontkollisjoner. Tallet hittil i år har imidlertid gått ned fra 64 til 42 drepte.

Den neste ulykkesformen som krever liv er utforkjøringer. Her har tallet på omkomne gått opp fra 32 til 34 personer i årets seks første måneder.

Ulykkestallene på norske veier er nå nede på samme nivå som like etter at bilrasjoneringen ble opphevet tidlig på 60-tallet.

Fokus på sikkerhet

– Det er en klar utvikling i retning av en høyere sikkerhetsstandard på nye biler. Undersøkelsen vi nå har gjennomført viser også at bilkjøperne selv setter søkelyset på sikkerhet, sier Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet.

– Hvis alle velger blant de sikreste bilene i hver kategori, vil vi få en reduksjon på 10 prosent i antall omkomne og hardt skadde ved personbilulykker. Tiltak for å øke kunnskapen hos forbrukerne om bilens ulike sikkerhetsegenskaper har et betydelig potensial for å bedre sikkerheten på veiene, sier Budalen.

I registeret EuroNCAP blir bilene tildelt stjerner etter hvor godt de beskytter fører og passasjerer mot skader i en ulykke og skadene som bilene påfører fotgjengere ved påkjøring. Bilene testes både i front— og sidekollisjoner mot andre biler og ved påkjøring av faste hindre.

De sikreste bilene får fem stjerner, de dårligste får null, sier Budalen.