KRISTIANSAND: — Det burde vært enda billigere å drive bommene her siden vi ikke har noen ansatte som sitter i bommen, sier Sigmund Aasly, direktør i Tønsberg Hovedvegfinans.Regnskapene for Kristiansand Bompengeselskap viste at driften koster 28 millioner - når tap på fordringer er tatt med.Andre steder klarer de det altså for langt mindre. I Stavanger har de årlige driftsutgifter på rundt 20 millioner. I Tønsberg koster det altså 13 millioner å drive de seks bomstasjonene rundt byen. Helautomatisk

Fungerende veisjef i Statens vegvesen region Sør, Roar Gärtner, er ikke imponert over Kristiansands driftsutgifter.- Det høres veldig mye ut. Det må være et mål å få det redusert, sier Roar Gärtner.Han presiserer at han ikke kjenner til bomdriften i Kristiansand og hva som gjør at utgiftene til bomdriften er så pass høye her.- Men det er selvsagt et mål å få den satsen så lavt som over hodet mulig, sier han.Noe av grunnen til at driftsutgiftene er så pass lave i Tønsberg, er at bommene er helautomatiske. Her er det ikke en gang myntinnkast. Biler som ikke har autopass, blir registrert og regningen sendt i posten.Statens vegvesen jobber for at bomselskaper over hele landet skal bli helautomatiske. Roar Gärtner sier at i Bergen og Tønsberg er målet å få driftsutgiftene ned på 5 - 6 prosent. I Kristiansand ligger driftsutgiftene på mellom 20 - 30 prosent. Det vil si at rundt tre kroner av hver ti-krone som blir betalt inn, går til å drive selskapet. Automatisk i Kristiansand

Styreleder i Kristiansand Bompengeselskap, Erik Nyhus, regner med at bommene rundt Kristiansand blir helautomatiske hvis det blir en ny bompengeperiode fra 2007.- Jeg tar som en selvfølge at da er teknologien så god at vi kan operere helt ubemannet, sier Nyhus.Han synes det blir feil å sammenligne Kristiansand og Tønsberg.- Du kan ikke bare sammenligne slike tall rått. Det kan være mange forskjellige forhold som ligger bak når det er forskjeller i driftsutgiftene, sier Nyhus.Planen er å fjerne bemanningen i bommene i Kristiansand fra høsten, men det vil fortsatt være mulig å betale med mynter ved passering.Statens vegvesen går nå gjennom driften av norske bompengeselskaper for å finne ut hva som kan gjøres for å få til billigere drift.- Det er ikke et generelt inntrykk at norske bompengeselskaper er ineffektive, men det er noen selskaper der det er ting å hente, sier Eva Solvi, trafikkdirektør i Statens vegvesen.