KRISTIANSAND: — Det har brent i to dekk under hoveddekket. Og fire dekk over. Ingen ting er igjen. Det er et trist syn, sier Kyriakos Galonis fra selskapet Genoa Maritime fra Pyreus, Hellas. De har ansvaret for det tekniske utstyret om bord. - Ødeleggelsene er katastrofale. Men tross alt gikk det ingen menneskeliv tapt, og det ble ingen forurensning, sier Galonis.I går lot han Fædrelandsvennen sammen med TVSør med komme om bord i den utbrente tankeren. Alt brennbart inne i det 17 ganger 30 meter store styrehuset i fire etasjer, inkludert broa, er utbrent. I tillegg har det brent i to dekk under. Der nede ligger også lagerområde hvor de tror brannen har startet. Stålplater buler. Det som er igjen av innvendig takbekledning i lugarene, har smeltet. Veggene mellom lugarene er brent vekk. Tilbake ligger vasker og andre ikke brennbare gjenstander. I går fortsatte politiets brannteknikere arbeidet i lagerområdet hvor det antas at brannen startet. De vil ikke si noe om fremdriften av arbeidet. - Vi jobber ut fra at brannen startet i lagerområdet. Men vi har ikke konkludert hva som var brannårsaken. Det kan fort gå noen dager innen det er klart, sier sjøfartsinspektøren i Kristiansand, William Bertheussen.Dette er mulige årsaker til brannen i lagerområdet på andre dekk: Kompressorer kan ha gått varme. Kjemikalier kan ha blitt antent.Feil på det elektriske anlegget.Det kan ha tatt fyr i søppelcontainere.Avfall fra røyking kan teoretisk ha antent noe brennbart materiale. Maskinsjef Nishikant Ramteke var også om bord på «Fjord Champion» i går og bisto i politiet og folk fra forsikringsselskapet i arbeidet. Han forteller dette til Fædrelandsvennen:- Maskinrommet er helt uskadet. Grunnen til at CO2 ble utløst i maskinrommet, var at døren fra maskinrommet til lagerområdet sto oppe. Vi vurderte situasjonen slik at CO2 fra maskinrommet også kunne kvele brannen i lagerområdet. Derfor ble CO2 utløst, forteller Ramsteke. Normalt utløses CO2 kun når det brenner i maskinrommet. Men døren sto normalt oppe til lagerområdet hvor det også var omkledningsrom for de som jobbet i maskinen. Varme fra maskinrommet varmet opp omkledningsrommet. Ramsteke forteller om en tøff kamp mot flammene og for å kjøle ned de områdene på skipet som brant. Blant annet måtte hoveddekket kjøles ned fordi det brant under. - Vi hadde kontroll over brannen fra omkring 23-tiden. Vi drev slokking ut over natta, men brannen blusset kraftig opp igjen og fikk overtaket. Jeg husker ikke når det var, forteller Ramsteke. Kaptein Raj Kumar sa under sjøforklaringen onsdag at brannen kom ut av kontroll omkring klokken 04.30 lørdag morgen. Det betyr at mannskapene kjempet mot flammene i nærmere sju timer inntil flammene fikk overtaket. - Det var mange som var trøtte og våte. De hadde bare t-skjorter og shorts på, noen gikk i slippers. Det var en tøff natt, forteller Ramsteke. I morgen reiser de fleste av besetningsmedlemmene hjem igjen til India.svein.versland@fedrelandsvennen.no