KRISTIANSAND: Barometeret ved SlottsQuartalet startet tellingen mandag formiddag.— Et morsomt påfunn for å motivere til sykling, sa samferdselsminister Skogsholm etter å ha syklet forbi sykkelbarometeret ikke mindre enn fem ganger.Bare ryggen til ordfører Jan Oddvar Skisland beskyttet mot duskregnet, der hun tro til fra bakerste sete på kommunens egen tandemsykkel.Vel vitende om at Sørlandets hovedstad er langt framme hva sykling angår. Om lag ti prosent av alle reiser i denne byen skjer fra sykkelsetet, mens landsgjennomsnittet viser seks prosent. - Kristiansand har gjort en kjempejobb så langt. Det gjelder å være kreativ i forhold til infrastruktur og andre tiltak, sier ministeren.Hun håper andre byer får øynene opp for både sykkelbarometer og øvrige sykkeltiltak Kristiansand har gått i bresjen for.- Vi har jobbet bevisst for dette i mange år, fremholder ordfører Skisland, men erkjenner samtidig at mange potensielle syklister i dag er matpakkekjørere.- Vi har fortsatt to utfordringer: Flere og bedre tilrettelagte sykkelveier, og fokusere på holdninger. Å sykle er egentlig ganske greit; både i forhold til helsa og at man kommer seg raskt på jobben, sier mannen som selv sykler til jobben «når han kan».En rekke aksjoner i neste fireårsperiode skal øke andelen syklister i Kristiansand med 20 prosent. Denne uka selges det for eksempel hjelmer på Torvet for hundre kroner, sponset av ATP-prosjektet.Sykkelbarometeret var bare pauseunderholdning for statsråden i går. Hun hadde først og fremst reist sydover for å åpne Den nasjonale sykkelkonferansen 2004, som finner sted i Kristiansand mandag og tirsdag.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no