KRISTIANSAND: — Fotoboksen på Vesterveien i Kristiansand er i særklasse den på Agder som drar inn mest penger, sier Elsa Enersen i trafikkseksjonen i Agder politidistrikt i Arendal. Dette bekrefter avdelingsingeniør Arnfinn Ekberg i Statens vegvesen i Vest-Agder. Fotoboksene er innrettet slik at de automatisk slår inn når bilen kjører over en viss hastighet. Nøyaktig hvilken hastighet ønsker verken politi eller veivesen å opplyse.- Hittil i år har denne fotoboksen tatt over 600 bilder. I gjennomsnitt er boten på omkring 1900 kroner for å ha kjørt for fort. Det betyr at inntekten på denne er på over 1,1 millioner kroner hittil i år, sier Ekberg. Fotoboksen i 60-sonen på Vesterveien skal være en av de mest innbringende i landet, men det fikk ikke Fædrelandsvennen endelig bekreftet fra Vegdirektoratet i går. Det har vært en markert økning i antallet som er tatt i automatisk trafikkontroll (ATK) hittil i år i forhold til samme periode i fjor. Det skyldes mer penger bevilget for å få ned farten i trafikken gjennom ATK-tiltak. Tre ganger så mye

Tall som TV2Nettavisen onsdag presenterte fra Statens innkrevingssentral, viser at det i Agder-fylkene hittil i år er tatt 2092 trafikanter som har kjørt for fort forbi en fotoboks. Tilsvarende tall for samme periode i fjor var 730. Det vil si nærmere tre ganger så mange i år.Hittil i år har fangsten resultert i drøyt 4,1 millioner kroner inn fra Agder-fylkene til statskassen, mot drøyt 1,1 millioner i samme periode i fjor. Det betyr at fotoboksen på Vesterveien hittil i år har tatt inn omtrent like mye som alle 27 fotoboksene på Sørlandet gjorde i samme periode i fjor. Arnfinn Ekberg sier det er god samfunnsøkonomi å bruke penger på automatisk trafikkontroll. - For hver krone som investeres på ATK, sparer samfunnet ut fra beregninger ti kroner på redusert ulykkesfrekvens og alvorlighet, sier Ekberg.For omkring 15 år siden var det 17 ulykker årlig på Vesterveien. Da var hastigheten høyere, men det var også mindre trafikk. - Nå er hastigheten redusert med i gjennomsnitt 6-10 km/t. Ulykkene på sterkningen er redusert til fire-fem årlig. Og med lavere hastighet, blir det mindre alvorlige ulykker. Sånn sett er dette en økonomisk gevinst for samfunnet. Fotobokser er et mellomstadium for å få ned trafikken inntil man får bygget nye veier på enkelte strekninger, sier Ekberg. - Og pengene fra fotoboksene ser vi ingen ting til. De går rett i statskassa til kontantstøtte og andre ting, sier Ekberg. 20 prosent for fort

Når fotoboksen på Vesterveien er en pengemaskin, skyldes det at den er hyppig ladet med film, og det er stor trafikk forbi. På Vesterveien kjører 20.000 biler hver vei daglig. - Når fortsatt 20 prosent av bilene kjører for fort på Vesterveien, betyr det at 4000 biler kjører for fort forbi fotoboksen, sier Ekberg.- I hvilken hastighet slår kameraet inn?- Det vil jeg ikke si, men vi ligger vel på samme nivå som ved andre fartskontroller politiet gjennomfører, sier han. - De fleste ligger nok bare litt over tillatte 60 km/t, legger han til. Ekberg sier 60 km/t er en riktig hastighet på Vesterveien:- Det skjer så mye i løpet av de 500 meterne fra man kommer ut av tunnelen - man skal gjerne skifte fil eller svinge av til Statoil, og det er avkjøring til Falconbridge og Hannevika - før man kjører inn i ny tunnel og avkjøring til Vågsbygd. Med tett trafikk kan man ikke ha høyere hastighet her, sier Ekberg. svein.versland@fedrelandsvennen.no