KVINESDAL: — Var det ikke det jeg sa? Hvorfor kan Statens vegvesen aldri høre på lokal ekspertise, men trumfe gjennom sine egne løsninger?Det sa førstebetjent Hans Gregers Aarenes i Utrykningspolitiet, da han i går formiddag dirigerte trafikken på stedet. I likhet med lastebilnæringen hadde han i forkant advart Statens vegvesen mot at den gamle E 18 over Fosselandsheia ikke ville fungere som omkjøringsvei uten lysregulering.Men til tross for gårsdagens kaos vil det ikke bli snakk om å sette opp trafikklys på omkjøringsveien. Senioringeniør Odd Johansen i Statens vegvesen sier at en lysregulering av den fem kilometer lange strekningen ville kunne gi bilistene opp til 40 minutters ventetid. For å unngå dette vil det i seks uker fremover bli manuell dirigering forbi den mest kritiske strekningen av omkjøringsveien. Bilister vil likevel måtte regne med forsinkelser.I tillegg til at trafikken vil bli dirigert blir det både i Liknes i Kvinesdal og på Helleland i Rogaland skiltet med alternativ omkjøringsrute via «innlandsveien» riksvei 42. - Vi håper at en del både tungtrafikk og personbiler vil kjøre riksvei 42, og dermed unngå ventetid på Fosselandsheia, sier Odd Johansen.- Vi var klar over at det i snitt passerer over 4000 kjøretøyer i døgnet på stedet, men feilberegnet det store antall trailere. Spesielt utenlandske sjåfører fikk problemer med de smale partiene, sier Odd Johansen.Det er i forbindelse med at E 39 skal utvides med et forbikjøringsfelt gjennom Svindlandstunnelen at trafikken må omdirigeres. Omkjøringsveien er svært svingete og smal, og flere steder vil selv små personbiler ha problemer med å passere vogntog.Fædrelandsvennen var i går formiddag blant de første som prøvekjørte omkjøringsveien med ordinær trafikk i begge kjøreretninger. Det gikk imidlertid ikke mange hundre meterne før trafikken stoppet opp. To trailere klarte ikke å passere hverandre i en krapp sving, og køer av kjøretøyer måtte begynne å rygge. Samtidig stoppet trafikken opp andre steder på den tidligere E 18-traseen. I samråd med politiet besluttet derfor raskt Statens vegvesen å utsette stengingen av Svindlandstunnelen til i dag.Omkjøringsveien er i forkant asfaltert og flikket på. Trær som har vokst seg innover kjørebanen er fjernet, men den første gjennomkjøringen i går viste at gamleveien som ble stengt i 1982, fremdeles må flikkes litt på for å kunne ta unna dagens trafikk de nærmeste ukene. Stengt i minst seks uker

I dag klokken 10.00 vil Statens vegvesen gjøre et nytt forsøk på å stenge Svindlandstunnelen og E 39 vest for Feda. VKR-gruppen (sammenslutning av Veidekke, Kruse Smith og BR Reme) som bygger veien, har som mål å kunne åpne E 39 like vest for Feda igjen innen 13. mai. I perioden 23. mai til 24. juni vil veien på nytt bli stengt i perioder, men da fortrinnsvis nattetid.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no