KRISTIANSAND: — Vi er alle lavterskeltilbud, sier Gunhild Solberg, pasientombud i Vest-Agder de siste åtte årene.Plasseringen i venstre korridor i fylkeshusets nederste etasje gjør forsikringen hennes bokstavelig.Nå har Solberg fått Kim Henrik Gronert som nabo. Han gikk forrige uke inn i nyopprettet stilling som byombud i Kristiansand, to år etter at stillingen by- og eldreombud ble lagt ned.Den snart 37 år gamle misjonærsønnen, som er født i Sierra Leone, har en allsidig bakgrunn. Han vet blant annet mye om skjemavelde etter flere år i trygdeetaten, sist i Lillesand.- Jeg regner med å få særlig mange helse- og sosialsaker. Byombudet i Bergen har fortalt med at 70 prosent av sakene der har med den sektoren å gjøre, sier Kim Henrik Gronert.Kristiansand kommune leier en 30 prosent sekretærstilling for ham hos naboen, det statlige forbrukerrådet i Aust- og Vest-Agder.- Mange har vært utålmodige etter å få byombud på plass. Tilbakemeldinger viser nemlig stort behov. Det kan være vanskelig å nå igjennom med spørsmål og synspunkter til rette vedkommende i kommunen, sier ordfører Skisland.- Mitt mål er å hjelpe flest mulig. Jeg har ikke politisk makt. Men jeg vet mye om hvordan systemet fungerer, sier Gronert.Han akter å være en lyttepost blant innbyggerne. Faste møter med ordføreren er blant tiltakene som skal føre signalene videre.Gunhild Solberg sier at åtte år som pasientombud har lært henne at mange byråkrater lett fraskriver seg ansvar. - Dessuten er det offentlige et komplisert byggverk. Mange gruer seg for å kontakte dette systemet, erfarer hun.Leder av det regionale forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie, synes de tre tjenestene har en felles utfordring: Å få tidligst mulig kontakt med dem som virkelig trenger hjelp.Lie, Solberg og Gronert regner alle med å få henvendelser som vil angå hverandres kontorer. Slik ser de hverandre som en styrket slagkraft som innbyggernes offentlige klagemur.