KONSERTÅpning av de 33 Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand Domkirke.Med tre verk i det store format på programmet fikk Kirkefestspillene en åpning som var både verdig, vakker og full av lovsang.Et kolossalt oppbud av sangere og musikere måtte til for å realisere det ambisiøse programmet for årets festspillåpning. Rett nok klarte Kringkastingsorkesteret alene det første nummeret, sammen med fire solister det andre, men i det tredje måtte tre kor og to orkestre til, det hele administrert med sikker dirigenthånd av Rolf Gupta.Statssekretær Berit Øksnes Gjerløw holdt åpningstalen etter at folketonekunstneren Berit Opheim hadde slått an tonen, bokstavlig talt, og innledet det hele med musikkens begynnelse og slutt, den menneskelige stemme. Øksnes Gjerløw pekte på Kirkefestspillene som et dialogens sted der nye kulturimpulser får rom.Og impulsene kom. Først gjennom Lasse Thoresens fantastiske symfoniske dikt «Rettferdighetens sol» fra 1982, et storslått orkesterverk så utrolig velegnet til ouverture. Det er saktens moderne, men på en så befriende måte også rotfestet i tradisjonell harmonikk og melodikk. En sann fryd å lytte til, i en meget velformet fremførelse av Kringkastingsorkesteret og Rolf Gupta. Også komponisten fikk velfortjent applaus etter fremførelsen. Gustav Mahlers sanger fra Des Knaben Wunderhorn er også et verk i det store format. Men i sammenhengen ble de stemningsfulle orkestersangene nesten kammermusikalske i forhold til de omkransende verk. Det var fra samtlige medvirkende musisering på et plan som hører hjemme i de høyere divisjoner, det var perle på perle for den som har sans for Mahlers særegne musikalske verden. Jeg vil tro det var flere som fikk vakt akkurat denne sansen i går kveld.Så lovsangens tordenbrak til slutt, det veldige Te Deum av Anton Bruckner, fremført av Kringkastingsorkesteret, strykerne fra Kristiansand Symfoniorkester, Domkoret, Voce di Vita og Collegium inter Pocula og solister. Storslått og gedigent, en lovsang i dype pust og store fakter ble det, som det riktig skulle være. Kveldens solister hadde utsøkt kvalitet både i Mahler og Bruckner: Giorgia Milanesi, Ulfried Haselsteiner, Anne Margtrethe Punsvik Gluch, Thomas Mohr og Håvard Stensvold. Emil Otto Syvertsen