VENNESLA: — Mi æ dritstolte a Patrick. Han æ så flink atte, roper Richard Sundstøl og de andre elevene i klasse 3A på Moseidmoen skole (eller Måsemon som venndølene sier).Patrick Åteigen har siste uke gjort stor suksess som «lookalike» til Kristen Gislefoss i en stor reklamekampanje på TV2.Vennesladialekten som nasjonal salgsfremmer må være noe helt nytt. Parykken

— Æ æ ikkje lig på Gislefoss. Dæ parykken som årdne alt, sier Patrick kontant. Han har fått mange positive kommentarer fra skolekamerater og bygdefolk for sin dyktighet foran kamera.- Tri ville ha autograf. Men så hadde æ ikkje papir, forteller han.På TV2 spår han været i en reklame for Barnasnorge.com - et opplegg som skal få norske barnefamilier til å holde seg i hjemlandet i sommerferien.Han parodierer Gislefoss så godt at venneslafolk (og stadig flere andre) ler seg skakke. Superreplikken er: «Østøve i lande bli det vanvittig blaut».Patrick var i Oslo i to dager for å spille inn reklamen. Han var først på audition i Kristiansand, etter at elever fra alle skoler i Vennesla hadde konkurrert om å bli med.- Vi er kjempefornøyde med Patrick, sier Jørgen Mjelva i Komet Film AS i Oslo. Filmstjerne, kanskje

Patrick selv har fått mersmak på kjendislivet. Han vil gjerne spille i flere filmer. Drømmen er å bli politimann, men han kan tenke seg jobb som filmstjerne også.- Og jentene, er de blitt mer pågående?- Æ mærke litt ja, men ikkje så møe, ler 9-åringen, som helst bruker friminuttene på fotball.Patrick dumpa like godt borti selveste Gislefoss på idrettsplassen 17. mai.De snakket litt, men originalen hadde ikke sett kopien i reklamen. Så det ble bare en kort prat - om vær og vindDa Fædrelandsvennen spurter Gislefoss om hva han synes om å bli etterapet, fikk vi denne kommentaren:- Æ he ikkje sett reklamen. Så derfor kan æ jo ikkje uttale mæ.Men det vil han nok snart få gjort. For Patrick Åteigen blir å se på skjermen med ujevne mellomrom i hele sommer.