Kristiansand: — Hvis jeg tar inn skiltet fra gata, må jeg begynne å kikke meg om etter nye lokaler, sier Jan Gisle Majors, daglig leder ved Carlings i Henrik Wergelandsgate. Han er en av mange som driver butikk som er irritert over at kommunen nå strammer inn forbudet mot skilt på fortau. Dette ble vedtatt i byutviklingsstyret tidligere i år. Reklameskilt på gata har vært forbudt i mange år, men kommunen har ikke slått skikkelig ned på det. Derfor har verken Majors eller andre som driver butikk tatt det så seriøst. Begrunnelsen for at det ikke er lov med reklameskilt på fortauet i Kvadraturen (utenom Markensgate) er framkommelighet. Det kan være vanskelig for svaksynte og rullestolbrukere å navigere mellom skilt. Sentrum dør

— Er du ute og handler i byen så møter man utfordringer man møter i en by. Vi har mange rullestolbrukere utenfor her som ikke har noe problem med å komme forbi, sier Majors. Carlings hadde tidligere skilt i Markens, men fikk pålegg om å fjerne det. Nå har de tre skilt utenfor butikken. - Konsekvensen av en slik lov blir at bysentrum dør ut og at alle butikkene flytter ut til Sørlandssenteret, mener Majors. Provosert

— Regelen er helt hull i hodet. Hvorfor har de lov å ha skilt i gågata hvis de ikke har lov her, spør en opprørt Gerd Lochner, daglig leder av Eek og Tallaksen Broderi i Tollbodgata. - Hva gjør du hvis de kommer fra kommunen og be deg ta inn skiltet? - Da tar jeg det inn, og setter det ut rett etterpå. Butikken kommer ikke til å overleve hvis jeg tar inn skiltet. - I første omgang ber vi dem fjerne skiltet. Deretter ber vi om å få refundert utgiftene vi har dersom vi må fjerne det. Til slutt kan det bli politianmeldelse, sier Per Kjelsaas, avdelingsleder i vei- og prosjektavdelingen i Kristiansand kommune. Informasjon

— Er det realistisk å få håndhevet dette?- Det blir en stor utfordring for oss. Nå trykker vi opp en informasjonsfolder der vi ber om at plakatene fjernes og forteller litt om bakgrunnen. De verste gatene er i følge Kjelsaas Henrik Wergelandsgate og Tollbodgata. - Er dette en sak å bruke energi, ressurser og penger på?- Det er det delte meninger om. Vi føler vi har en forpliktelse til å holde fortauene fri og åpne for hindringer, og når vi har et regelverk må vi forholde oss til det. Det har vært en forsømmelse at vi ikke har gjort det tidligere. Men det er en tung sak å ta tak i, og det er ikke noe lystbetont, sier Kjelsaas. hilde.moi@fedrelandsvennen.no