BIRKENES: — Det blir for vanskelig å drive transportselskap fra Norge, med høye avgifter og et strengt regelverk. Finansieringen ligger der, men jeg orker ikke mer, sier Svendsen, som fra 1972 bygde opp et av de største transportselskapene på Sørlandet.Svendsen føler næringen hetses fra alle kanter og understreker at han kastet inn håndkleet med en gang han forsto at fortsatt drift ikke var økonomisk mulig. I følge bostyrer Pål Christensen hadde G.D.Svendsen AS en anstrengt likviditet de siste to årene.- Jeg var ajour med alle avdrag til DnB Finans frem til 7. Januar, men hadde noen få ubetalte avdrag til K-Finans. Jeg var for øvrig i dialog med kreditorene. Det er lov å gå konkurs, men det skal gjøres ryddig. Selskapet hadde utestående et par millioner kroner og jeg kunne kanskje klart å drive videre hvis vi hadde fått inn disse pengene, sier Svendsen, som 10. januar gikk til skifteretten.Bobestyrer Pål Christensen sier til Fædrelandsvennen at boet i G.D.Svendsen rutinemessig vil bli oversendt politiet, men at boet er ryddig og at politiet neppe finner noe straffbare forhold.- Gjelden er på 14,6 millioner kroner, men markedet for brukte vogntog er i dag meget dårlig. I markedet er det flere konkurs-vogntog enn Svendsens. Underbalansen i boet vil trolig ligge på mellom tre og fire millioner kroner. All gjeld og misligholdte forpliktelser er knyttet til bilparken, tror Christensen.Alle de 24 relativt nye vogntogene var pantsatt. K-Fians, DnB og DnB Finans er de største kreditorene, men selskapet skyldte også penger til oljeselskap og verksted. Kreditorer uten pantsikkerhet har neppe noe å hente ettersom verdien i bilene i dagens marked er dårlig. Gunnar Dag Svendsen har for øvrig hjulpet til med å selge vogntog for å få et redusert tap i selskapet.- Nå vil jeg ta en god ferie. Om jeg en gang i fremtiden starter opp på nytt i utlandet vet jeg ikke, sier 53-åringen.Tirsdag kunne Fædrelandsvennen fortelle at påtalemyndigheten har trukket anken i den såkalte «skive-saken» tidligere i år. G.D.Svendsen AS ble i Nedenes herredsrett dømt til å betale 60.000 kroner for omfattende brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene etter Russland-kjøring. Anken til lagmannsretten ble trukket fordi det ikke er penger å hente i konkursboet.