Begrunnelsen er todelt:— Det er en del usikkerhet rundt det elementet som ligger til grunn for hele karusellen, nemlig rettighetssalget. Det igjen skaper usikkerhet ned gjennom hele «næringskjeden». De bakenforliggende årsakene har å gjøre med digitaliseringen; hvordan rettighetene skal omsettes og realiseres når den nye teknologien slår gjennom for alvor. Ingen vet helt hvordan det blir. Det som imidlertid er klart, er at digital-TV gir interaktive muligheter, og at de som kontrollerer sendingene kan målrette kommersielle budskap på en helt annen måte enn i dag. De vil kunne kjenne interesseprofilen til hver enkelt seer, og avgi reklamebudskap deretter. Nå skjer det hele tiden at TV-seere i afrikanske land ser reklameboards for McDonald's, selv om det ikke finnes noen McDonald's der de bor. Men allerede i dag er det faktisk slik at reklamefeltene på arenaene kan «tagges» elektronisk: I Norge ser man reklame for Leif-Vidars pølser, i England for noe helt annet. På sikt vil altså hver enkelt seer bli en egen målgruppe, forklarer han som ikke har peiling på fotball.Den andre årsaken til at milliarden sannsynligvis lar vente på seg, ligger i regelverket.- Nye bestemmelser for overganger, blant annet relatert til spillernes alder. De mellom 18 og 23 skal for eksempel ikke ha lengre kontrakter enn tre år, de over 27 skal kunne gå fritt når de vil. Avtaler skal kunne sies opp gjensidig, samtidig som det er innført et sterkere oppsigelsesvern for spillerne. Det finnes ikke mange Figo'er innen fotballen, men derimot mange som trenger sikkerhet mot å stå uten jobb og inntekt over natta.