Når kontraktene for kollektivtrafikken i Kristiansand skal fornyes, vil det bli stilt krav til at det gradvis skal innføres busser som går på strøm.

KRISTIANSAND: Den nye kontrakten for busstrafikk i Kristiansand starter sommeren 2018. Agder kollektivtrafikk håper at de første elektriske bussene skal være på plass fra starten.

— Bussene i bytrafikken skal gradvis elektrifiseres. I tillegg skal det være mest mulig bruk av biodrivstoff, sier Siv Wiken, direktør i Agder Kollektivtrafikk.

De jobber med vilkårene i den nye konsesjonen. Mye er fremdeles uavklart, men styret har bestemt at det skal stilles krav om elektriske busser og en gradvis innføring av det gjennom kontraktsperioden.

— Dette vil omfatte de bussene som går hyppig og nær sentrum, sier Siv Wiken.

Når kontraktene for kollektivtrafikken i Kristiansand skal fornyes, vil det bli stilt krav til at det gradvis skal innføres busser som går på strøm.

Infrastruktur

Hun legger til at det er vanskelig nå å si hvor stort omfanget blir. Det er blant annet avhengig av om man kan levere elektriske busser som er driftssikre nok. I tillegg er infrastrukturen viktig. Elektriske busser vil kreve at det i Kristiansand vil være godt utbygd med ladestasjoner.

— Elektrifisering er et viktig miljøtiltak, men den viktigste miljøgevinsten er å få flere til å ta bussen, sier Wiken.

Til nå har det vært to kontraktsområder for Kristiansand og Nettbuss har hatt begge. Nå blir disse to slått sammen til ett. Ny kontrakt skal etter planen signeres neste sommer og begynne å gjelde året etter. Kontrakten vil bli inntil ti år.

— Vi må få mest mulig kollektivtilbud med et minimumskrav til kvalitet, sier Wiken.

De jobber med en omfattende liste med krav til blant annet bussene. Spørsmål som om det skal være leddbusser i Kristiansand er ennå ikke avklart i styret.

— Men jeg tror ikke det skjer tidlig i anbudsperioden.

Nytt anlegg

Den som får kontrakten for kollektivtrafikken i Kristiansand, skal benytte et helt nytt anlegg på Dalane. Denne uka bestemte fylkestinget i Vest-Agder at anlegget til 257 millioner skal bygges.

Anlegget skal eies av fylkeskommunen. Så skal selskapet som får kontrakten leie det.

— Dette var viktig å få på plass før anbudet sendes ut slik at det skaper forutsigbarhet for anbudsrunden, sier Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder.

Omfang

Omfanget av kontrakten er heller ikke avklart. Det avhenger av hvor mye penger som blir tilført kollektivtrafikken i Kristiansand de kommende årene. Her blir det avgjørende hvordan bymiljøavtalen for Kristiansand blir utformet. Resultatet av den kan bli at bompenger kan bli brukt på kollektivtrafikk

Det har vært en jevn økning i kollektivtrafikken i Kristiansand de siste årene. Fra april i 2015 til april i 2016, var det 33.000 flere som tok bussmetroen i Kristiansand. Dette er en økning på 2,6 prosent.

På de andre rutene var det også en økning. Her var det 66.000 flere som tok bussen. Det er en økning på 3,9 prosent.