For snart to uker siden sendte legen brev til fylkeslegen der han blant annet fortalte at pasienter som skal behandles innen en time, har ventetid på opptil flere timer.

Andre må vente opptil seks timer. Han påpekte også at de fysiske arbeidsforholdene var svært vanskelige og at ansatte føler at de beveger seg på kanten av loven.

Tilsynssak

Nå har fylkeslegen opprettet tilsynssak. Det skriver NRK.

Fylkeslege Kristian Hagestad sier til NRK at de har gitt Kristiansand kommune frist til 14. oktober med å svare på en rekke spørsmål om forholdene ved legevakten.

Forstår kritikken

Daglig leder ved legevakta, Rolf Jarnes, sa i en pressemelding i forrige uke at kritikken var berettiget.

Også helse og sosialdirektør Wenche Pedersen Dehli sa da at de har forståelse for at ansatte føler at de beveger seg på grensen til hva som er forsvarlig helsehjelp.

- Jeg skjønner at helsepersonell føler at de er på den grensen siden det ofte er svært travelt på jobb. Det klageren peker på er et systemansvar for å få bedre logistikk og bedre pasientflyt, sa Dehli.

Ombygging

Dehli mener likevel at brukere av legevakten har grunn til å føle seg trygge. Det er også planlagt ombygginger og en viss oppbemanning på legevakten. Ifølge Dehli vil det kunne løse noen av problemene ved legevakta.

Les også: