— Det er mye bedre å bruke statlige penger på vei enn på dagpenger til stadig flere arbeidsløse anleggsfolk, sier Tarald Myrum, Valle-ordfører og leder i Setesdal Regionråd.

Til Oslo

Mandag leder han en stor delegasjon fra Setesdal som skal til Oslo og møte Frps statssekretær Bård Hoksrud. Mål: Få ut penger så fort som mulig. Mål. Komme i gang mellom Rysstad og Valle allerede til høsten - og så bygge hvert år til hele riksvei 9 har gul stripe. Da trengs 85 millioner kroner i året fram til 2022/2023 - samlet cirka 760 millioner kroner.

Men veipartiet Frp ber om tålmodighet. Fredag jublet Frps Ingebjørg Godskesen over nedlagt veibom i Valle, og sa hun skal kjempe for penger til fortsatt utbygging av riksvei ni. Nå sier transportpolitisk talskvinne for Frp og leder av Sørlandsbenken, Åse Michalesen, dette:

- Får se hva vi får til

— Vi jobber på spreng med vei på Sørlandet, men må prioritere mellom prosjektene på Sørlandet også. E 39 og igangsetting Arendal-Tvedestrand er viktig og samfunnsnyttig i forhold til tapte liv og fremkommelighet. Hva vi får til for riksvei 9 får vi se. Vi kjemper også med andre fylker om veimidler.

Tarald Myrum ser ingen grunn til at vei i Setesdal skal settes opp mot E 39 og E 18:

Ordfører i Valle og leder av Setesdal regionråd, Tarald Myrum. Foto: Johs. Bjørkeli

— Det er ikke milliarder vi skal ha, så her må ikke bli noen motsetning. Riksvei ni er en viktig transportkorridor. Dessuten er innlandet i behov av utvikling. Vi sliter med folketall og næringsutvikling. Uten bedre vei, er det ikke lett å løse dette, sier han.Stortinget har vedtatt gul stripe fra Kristiansand til Hovden innen 2022 i Nasjonal Transportplan (Ntp). Kampen handler om å få løftene inn i de årlige budsjettene.

Da den nye veien forbi Langeid sto ferdig i fjor høst, ville setesdølene helst fortsette. Men i Ntp er det ikke lagt inn penger til neste prosjekt før i 2016/2017.

Slik lister Setesdal regionråd opp utbyggingsbehovet for riksvei ni de kommende årene. Ni prosjekter til cirka 760 millioner kroner.

Ferdige planer— Vi ønsker å få ut 20 millioner på slutten av 2014, og så ordentlig med penger fra 2015. Prosjektene må skyves fram i tid - av flere grunner. Får vi til dette, kan vi begynne på veien mellom Sandnes og Harstadberg i Valle i høst, sier Myrum og lister opp:

  • Planene er klare

  • Arbeidsledigheten blant anleggsfolk er økende

  • Det må bygges fire kilometer vei hvert år i ni år for å bli ferdig. Da må man i gang for å rekke 2022. — De neste tre årene trenger vi 250 millioner kroner til veien mellom Valle og Rysstad, vei forbi Frøysnes og vei forbi Skomedal. Alt handler nå om å få regjeringen til å bevilge. Alle i alle partier må kjempe for oss, sier han.

40 lokale millioner

Lokalpolitikere sier ofte ja til bomstasjoner for å vise lokal vilje til vei. I Setesdal brukes kraftmillioner.

Valle-ordfører Tarald Myrum sier Setesdal-kommunene og Aust-Agder fylkeskommune legger ti millioner kroner på bordet hvert år i fire år - for å vise lokal vilje til veibygging.

— De 40 millionene fra konsesjonskraftmidler går til riksvei ni. Når vi bruker så mye lokale penger, håper vi staten vil bidra til å fremskynde prosjektene, sier han.