— Det er helt vanvittig dyrt. Frp kommer til å være saga blott ved neste korsvei, sier Jarl Rudi.

Statoil i Vestervegen solgte mandag formiddag bensin for 16 kroner og 21 øre literen. Det er rekord, sier oljeanalytiker. Foto: Reidar Kollstad

Da han mandag ettermiddag skulle fylle bensin, ble han møtt med en bensinpris på 16 kroner og 6 øre på Shell på Gartnerløkka.

Frustrerte

Det blir ikke full tank. Rudi fyller til 200 kroner og vil heller vente til en dag prisene er lavere.

Stian Antonsen har ikke planer om å slutte med å kjøpe bensin, uansett hvor høye prisene blir. – Man må jo ha bensin for å komme seg fram, sier han. Foto: Reidar Kollstad

— Prisene går hele tiden opp og ned, men det ser mest ut til at den går oppover, sier han oppgitt og kjører videre.

På Shell på Lund, er Stian Antonsen like frustrert.

— Det er skamdyrt. Jeg synes det er rart at vi som oljenasjon må betale så mye for bensinen, sier Stian Antonsen og setter kursen mot Skien.

En rask tur til flere bensinstasjoner i byen viser samme trenden med priser over 16 kroner literen. På Statoil ved Vesterveien var prisen svimlende 16 kroner og 21 øre, mens både Shell på Lund og Esso ved Krossen solgte sin bensin til 16 kroner to øre literen.

— Jeg hadde nesten dårlig samvittighet da jeg her om dagen måtte selge diesel til over 16 kroner literen, påpeker butikkmedarbeider Rolf-Patrick Albrecht på Shell ved Vesterveien.

Albrecht forteller at han har fått mange sterke reaksjoner på prisene den siste tiden.

— Vi får en del kjeft vi som jobber her, men det er jo ikke vi som bestemmer prisene, forteller Albrecht.

Avhenger av Irak-krigen

— Det er jo rekord, sier Thina Margrethe Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea Markets, om prisene i Kristiansand mandag.

Hun forklarer at det er krigen i Irak som skaper de rekordhøye prisene på både bensin og diesel.

Esso ved Krossen solgte sin bensin til 16 kroner 2 øre literen. Bensinstasjonene er konkurransebevisste og sjekker hele tiden hverandres priser for å justere. Foto: Reidar Kollstad

— Norge eksporterer mesteparten av det vi produserer av råolje. Ferdigproduktene som bensin og diesel må vi imidlertid importere ettersom vi ikke har nok raffinerier til å dekke behovene selv, forteller Saltvedt.

Derfor er Norge avhengig av Irak.

— Irak er et veldig viktig oljeproduserende land så det man nå er redd for nå er at krigen i nord skal spre seg til de sørlige områdene hvor 85 prosent av oljen hentes fra, forteller Saltvedt.

Varigheten av de høye prisene avhenger dermed om man klarer å skape ro i Irak, eller om konflikten utvikles.

— For det første er oljeselskapene redde for den fysiske volden på arbeiderne, og hvis uroen sprer seg vil de muligens stenge ned produksjonen. Bare redselen for at det kan skje gjør at oljeprisen har steget mye de siste ukene.

Hun legger til at det ikke er noen andre land i verden som kan skru på kranene med olje for å dekke over tapet fra Irak.

Konkurranse skaper svingninger

En annen grunn er at vi går inn i feriesesongen der spesielt amerikanerne drar mye på bilferie og da bruker mye bensin.

Mens Irak-krigen holder prisene oppe er det imidlertid bensinstasjonenes konkurranse som står de daglige variasjonene. Fra prisen på bensin på Statoil lå på 16 kroner og 21 øre, falt den en halvtime senere til 15 kroner og 49 øre. Saltvedt forklarer svingningene slik:

Statoil legger først ut en veiledende pris. I forrige uke lå denne på 16 kroner og 15 øre men det er uten transportkostnader. Etter det kan bensinstasjonen legge på ekstra, prisene vil da avhenge av konkurransen i området.

— Bensinstasjonene har observatører som kjører rundt og sjekker kanskje fem ganger om dagen og justerte hvis nødvendig for å holde seg konkurransedyktige, forteller Saltvedt.