KRISTIANSAND: — Vi må ha et bedre tilbud for flyfrakt fra Kjevik, ellers flytter vi ut. Vi kan ta hele reservedelslageret og flytte det hvor som helst i verden, sier Nodes styreleder Thor Arne Håverstad.

Onsdag møtte han og 30 andre fra Nodebedriftene Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen for å understreke alvoret.

— Cargo-håndtering er mye viktigere enn parkeringsanlegg. Årlig sender vi 3200 tonn av gårde med lastebil, tilsvarende 10 fly daglig. Uten at vi framover får sendt dette med fly, vil det være en trussel for videre vekst. Vi ser en dramatisk vekst innen cargo, og hvis vi ikke klarer å levere på tiden til kunden, er det en trussel. Da vil bedriftene se seg om etter steder å flytte virksomheten. Noe vil tvinge seg fram, sa Camerons innkjøpsdirektør Frank Olsen.

Store tap

Bedriftene kan tape 500-700.000 dollar daglig i bøter om de ikke får levert på tiden.

Basert på inngåtte avtaler, anslår Håverstad at behovet for transport vil dobles fra dagens 3200 tonn innen fem år.

— Vi må ha en løsning lenge før det, sier han.

— Jeg hører hva dere sier. Hvis dere vil flytte mer virksomhet fra vei til luft, er det et budskap vi må ha med oss. Men det er få områder i Norge der det er aktuelt, svarte Avinors konsernsjef.

— Jeg tror dette med lagerproblemet kom som et skudd i bakhodet på Avinor, fordi lufttransport generelt har gått ned. Dette er en helt ny business for Avinor, sier Node-sjef Kjell O. Johannessen.

Planer for Gardermoen

Avinor-sjef Falk-Petersen opplyste at de jobber med å styrke Gardermoen som såkalt "hub" (hovedsentral) for cargotransport for hele landet. Han ga ingen løfter om satsing på cargofrakt fra Kjevik, men presenterte følgende forutsetning:

— Dersom vi får laget en cargo-løsning, må det være en forpliktelse fra dere på faktisk å bruke tjenesten. Ellers kan vi ikke investere i dette.

Til det sier styreleder Håverstad:

— Vi kan ikke gå inn og gi noen mengdegaranti på vegne av våre leverandører. Det forutsetter at jeg kan garantere for at jeg har kunder bak meg, og det har jeg ikke, men må hele tiden slåss for å vinne kunder. Det vi kan si er at hvis tilbudet er godt nok og er konkurransedyktig, da vil bedriftene bruke det. Hvis det er for dårlig, må vi velge noe annet, sier Håverstad.

SAS kan ikke ta last

Én løsning som ble luftet, var å utnytte KLM-flyene, som i dag flyr med ca. 80 prosent ledig lastekapasitet.

— Men vi mister fullstendig kontroll om vi leverer last på Kjevik, og kan risikere at det tar fire dager før det dukker opp på Gardermoen, sier Johannessen oppgitt.

Node har et infrastrukturutvalg som jobber for å få fortgang i en løsning med Avinor.

— Avinor har hørt budskapet og har forstått behovet vårt. Så får vi se hvor mye vi kan pushe dem på kalenderen. De har mange som roper på investeringer, og jeg er glad for at vi alle i dag har ropt om at vi må ha dette for å sikre fremtidig verdiskaping. Dette må vi følge opp; det er ingen tvil om det, konkluderer Håverstad.