— Det er ikke spesielt alvorlig, sier prosjektleder Jarl Øvstedal i Avinor, som har kartlagt forurensningene rundt 42 flyplasser i Norge. Kartleggingen viser at det ved tre av flyplassene er behov for tiltak: Kjevik i Kristiansand, Flesland i Bergen og Evenes i Narvik.

Rød lufthavn

På Kjevik er det funnet PFOS (gift i brannskum) som er over grenseverdiene i bekker og dammer. Det også funnet PFOS i fisk.

— Kjevik er nå en "rød lufthavn". Det betyr at det er behov for tiltak. Det er gjort grundige undersøkelser av grunnvann og av livet i elva og fjorden ved flyplassen. Undersøkelsene viser at problemet er de små bekkene ved det gamle brannøvingsfeltet på Kjevik øvingsfelt. Der er det funnet småfisk med for høye forurensningsverdier, sier Øvstedal.

— Vi antar at årsaken til de høye verdiene i småfisken skyldes at disse holder seg i dette området, og lever der. Dermed får de også litt høye verdier, sier han.

FORURENSNING: Det er ikke forurensning fra flyene som gjør at det nå må settes inn tiltak mot forurensning på Kjevik. Men giftstoffene fra gamle brannøvelser. Foto: arkiv

Nå har Klima— og forurensningsdirektoratet (Klif) fått materialet fra Avinor.- Det er miljø- og helsemyndigheten som setter grenseverdiene for tiltakene, og vi vil sammen med dem konkret se på hvilke tiltak som må gjøres, sier divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Forsegling

— Hvilke tiltak blir vurdert som adekvate?

— Det er ikke Avinor som vurderer det, men Klif. Og vi har ennå ikke kommet dit at vi vet hvilke tiltak som må settes inn. Men et tiltak kan være å forsegle området, slik at nedbøren ikke skyller ut de resterende giftstoffene i bakken, sier Øvstedal.

Forsegling kan bety at området asfalteres eller dekkes med duk eller andre materialer som hindrer at nedbør skyller ut stoffene fra jorda.

— Et annet alternativ kan være å rense vannet som siger ut fra flyplassen, sier Øvstedal.

— Jeg kan også si at man er skeptisk til å grave i området, fordi det mest sannsynlig vil føre til at mer av stoffene vaskes ut. Det vil også bli laget alternative tiltaksmetoder. Men vi har dessverre lite erfaring med tiltak på slike ting. Så et alternativ kan bli at vi ikke gjør noe, men lar området være i fred. Forurensningen her representerer ikke noen stor belastning, sier Øvstedal.

Ingen alarm

Avinor presiserer at de ikke vil advare mot å fiske eller spise fisk fra fjorden eller elva ved flyplassen.

— Det er ikke noe som tyder på at det er giftigere forhold ved flyplassen enn lenger ute i fjorden, der vi har foretatt referanseundersøkelser. Stoffene som er funnet nær Kjevik er de samme som slippes ut mange steder langs kysten, og finnes i både kysttorsk, annen fisk og drikkevann i byer. Og det er ikke stor forskjell på prøvene som er tatt ved flyplassen og lenger ute i fjorden, sier han.