— Den største markedsføreren for Sørlandet og reiselivsbedriftene kommer fra brukerne, de som faktisk har vært her. De forteller til andre hva de synes om sin opplevelser på facebook, instagram, twitter og snapchat. For ikke å snakke om tripadvisor, sier daglig leder ved Visit Sørlandet Heidi Sørvig.

Det er disse opplevelsene som får turistene til å komme til denne landsdelen og deretter hvor de velger å bo og hva de vil oppsøke.

— Gjestene bruker digitale kanaler for å få vite hva andre synes om reisemålene. De opplever det som som det mest riktige og ærlige, sier Sørvig.

Digitale medier

Tirsdag møttes 90 reiselivsbedrifter fra Agder og Telemark på Havhotellet i Spangereid der en meget viktig bit er hvordan de skal bli bedre på sosiale medier. Det er næringsklyngen Arena Usus som arrangererkonferansen.

Arena Usus er næringsklyngen for 90 bedrifterinnenfor reiseliv, opplevelse og kulturnæring på Sørlandet og i Telemark

Her fikk de høre Cecilie Thunem-Saanum sitt foredrag om hva som egentlig fungerer blant annet på facebook. Hun er ekspert på sosiale medier og hvordan de fungerer.

Cecilie Thunem-Saanum er ekspert på sosiale medier. Hun ga reiselivsnæringen på Sørlandet tips om hvordan digitale plattformer kan utnyttes. Foto: Jarle R. Martinsen

— Dere må tenke over hvem dere vil nå og hvordan, rådet hun.Hun ba aktørene rekke på hånden for de som har facebook bedriftside. Det var så og si alle. Men neste håndsopprekning viste at nesten ingen er på instagram, twitter eller har konto på Google plus.

— Ikke så verst likevel, konkluderte Thenum-Saanum.

Må ta seg tid

Hun sa at ofte er digital kommunikasjon i for stor grad noe reiselivsbedriftene tar «når vi får tid». - Det går ikke, det er der gjestene er, poengerte hun.

Hun sa at facebook fortsatt er det som gjelder.

Lunsj under blå himmel er flotte greier, ikke minst for reiselivsnæringen. Foto: Jarle R. Martinsen

— Samtidig er snapchat den raskest voksende kommunikasjonskanalen med 1,1 million brukere i Norge, sa hun.Thenum-Saanum fortalte om det hun mente var smart markedsføring via facebook som Color Line gjorde forleden.

— De spurte hvilket Color Line-skip folk hadde reist med. Det resulterte i 650 likes og nær 400 kommentarer der så og si samtlige var positive om båtene. Utrolig bra! Det framstår troverdig for de som leser dette, sa hun.

Kom med råd

Thenum-Saanum kom med en rekke råd til hvordan bedriftene skal bli bedre på digital kommunikasjon, blant annet om å være til stede på kveldstid når folk faktisk bruker de ulike kanalene.

Det er dessuten slett ikke tilfeldig hvilken dag i uka det er lurest å legge ut noe.

I oktober blir temaet skikkelig belyst når Norges største digitale reiselivskonferanse arrangeres i Kristiansand.

Da kommer representanter fra de store digitale aktørene.

- Kjempeviktig for oss

Da Odd Kvinen startet Sirdal Huskeyfarm for 25 år siden annonserte han slik reiselivsnæringen ellers gjorde. - Det var mange penger ut av vinduet. Nå har jeg en mye mer direkte kontakt med gjester fra hele verden via facebook og instagram, sier han.

58-åringen synes det er helt greit å følge med på utviklingen. - Jeg blir jo tvunget, sier Kvinen.

Han bruker fortsatt noen titusen på markedsføring, men har liten tro på at det betyr stort.

— Jeg når vel så mange helt gratis digitalt, sier han.