— Det blir en heftig junimåned, fastslår juryleder og ordfører Harald Furre (H) som nå har fått inn hele 101 arkitektforslag. Det kan bli 102 dersom det siste arkitektkontoret får godkjent innleveringsdatoen.

— Juryen skal ha fem heldagsmøter, og i slutten av juni plukker vi ut tre til fem kandidater som går videre til andre runde, forklarer Furre.

Det er rått, vått og røft i siloen som kan bli nytt museum. Fra v. KODE-direktør Karin Hindsbo, arkitekt Gudrun Molden, byantikvar Helge Solli, fondsforvalter og kunstsamler Nicolai Tangen, prosjektleder Eivind Buckner (Kanalbyen) og billedkunstner Leonard Rickhard. Foto: Reidar Kollstad

Mandag var han og juryens øvrige åtte medlemmer på sin aller første befaring i kornsiloen. Et av medlemmene er fondsforvalter og kunstsamler Nicolai Tangen som gjennom sin donasjon av over 1100 kunstverk har foranlediget at både Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og Kulturskolen nå kan bli lokalisert på Silokaia sammen med Tangen-samlingen.

Nydelig — og rått

— Helt fantastisk, sier Tangen etter å ha sett det temmelig nedslitte bygget fra innsiden for første gang. Stort mer vil han ikke si før juryen har gjort sine vurderinger. Jurymedlem og tidligere SKMU-direktør Karin Hindsbo er begeistret og ser et stort potensial i det gamle kornlageret tegnet av arkitekt Arne Korsmo i 1935. — Det er nydelig - og helt rått, sier hun.

— Slike gamle industribygg er svært velegnete fordi de har gode konstruksjoner og er fleksible, forklarer Hindsbo som nå er direktør for KODE-museene i Bergen.

Hun mener en samlokalisering av flere kunstinstitusjoner på Silokaia vil gi byen nasjonal oppmerksomhet:

— Dette kan bli et usannsynlig løft for Kristiansand som resten av Norge vil se til i mange år framover.

Billedkunstner Leonard Rickhard betrakter den spektakulære utsikten fra buevinduet i toppen av siloen. Foto: Reidar Kollstad

Det vil vise hvordan kunst kan løfte en hel by og en bydel, sier hun.

— Det blir komplisert

Billedkunstner Leonard Richard inspiserte bygget med falkeblikk bak blankpussede briller, og knallharde krav på kunstens vegne:

— Det blir komplisert, men jeg skal fighte til siste slutt for de gode utstillingsrommene, sier han.

Og «siste slutt» blir etter planen rundt nyttår, da den endelige vinneren av arkitektkonkurransen skal kåres. Når finalistene velges ut i slutten av juni, vil også navnene på de deltakende arkitektkontorene bli kjent. Disse ligger foreløpig i lukkende konvolutter hos Norske Arkitekters Landsforbund.

13 måneder har gått siden fondsforvalter og kunstsamler Nicolai Tangen (til v.) kunngjorde at han gir en kunstsamling på over 1100 verk til Kristiansand. Mandag var han på befaring i siloen, der den kan bli plassert. Fra h. teknisk sjef Ragnar Evensen, prosjektleder Eivind Buckner (Kanalbyen), billedkunstner Leonard Rickhard, SKMU-sjef Randi Jessen og konkurransesekretær Gisle Nataas, Norske Arkitekters Landsforbund. Foto: Reidar Kollstad

— Etter at vi har plukket ut finalistene som går videre til andre runde, må det avgjøres hva som faktisk skal inkluderes i prosjektet, sier Harald Furre - som også leder styringsgruppen for etablering av Tangen-samlingen.I tillegg en mulig flytting av SKMU og Kulturskolen, vurderes det også om hoteller og andre funksjoner skal kobles inn på området mellom Kilden og Kanalbyen.

Når det er bestemt, skal arkitektfinalistene i løpet av høsten foreslå hvordan det kan løses.

350 - 500 millioner

Prislappen på et mulig nytt museum er foreløpig ikke klar, men Harald Furre anslår det vil ligge i området mellom 350 og 500 millioner kroner. I tillegg til at Nicolai Tangen har sagt at han vil bidra med et beløp, vil Cultivas eventuelle kjøp av SKMUs nåværende bygning gå til finansieringen.

— Dessuten jobber vi med ulike stiftelser og fond som kan tenkes å være med, sier Furre.

Prosjektansvarlig for konkurransegrunnlaget, Erik Sandsmark (til v.) viste jurymedlemmene rundt i siloen. Foto: Reidar Kollstad

Antakelig må kommunen også ta opp lån av en foreløpig ukjent størrelse, og Furre sier dette tenkes finansiert gjennom driften. Men heller ikke driftskonseptet er klart ennå.— Det er en veldig god dialog mellom Nicolai Tangen og SKMU. Det kan bli snakk om at Tangen-samlingen deponeres hos SKMU, og at vi får et driftskonsept for et samlet museum, sier han.